onsdag 26. januar 2011

Januar - vinter i hagen




Fugleneket er kanskje litt stusselig etter jula. Glem ikke å fortsette å mate fuglene. Jeg er veldig glad i hagens fugler. Ingenting er som fuglekvitter når det går mot vår, og så er de mine gode hjelpere mot skadeinsekter på sommeren. Koseligere skadedyrsbekjempelse enn fuglemating skal du lete lenge etter. Har du barn, er det er en fin aktivitet å lage meiseboller selv - og meisebollene er populære hos de fjærkledde! Det tar ikke mange dagene før meisene har spist de opp.

I jula brukte jeg fettrester etter ribbekoking og pinnekjøttkoking. Dette smeltet jeg og blandet med havregryn (lettkokte), hasselnøtter, sesamfrø og solsikkekjerner. Jeg tok det jeg hadde for hånden, vet endel bruker Flott eller Delfia fett, bare husk å ikke bruke fett med salt, og ubehandlede tørrvarer. Jeg helte blandingen i tomme rømmebeger, tredde i en snor, og satte ut for avkjøling. Når de var stivnet, dro jeg av begeret, og hang de opp! Noen var litt trege, men de satte jeg i litt varmt vann, og da løsnet de lett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar