torsdag 3. februar 2011

Driv fruktgreiner inne, og beskjær litt samtidig








Har vært ute og tatt inn noen kirsebærgreiner i dag. Det er så koselig når de står i blomst, og det enda er vinter ute. Har ikke turt å ta de inn før, for tar jeg de inn for tidlig kan knoppene fortsatt være i dvale, og da blir det ingen blomster. Dessuten er jeg redd for å få frostskade i snittet når det er veldig kaldt ute. I dag derimot, er det fire varmegrader, sol, og fantastisk å være ute. Ikke er det så sent, at det er fare for at treet blør heller.



Når jeg først skulle ta inn noen greiner, så beskar jeg samtidig. Har en god saks, en multikutter med teleskop og en god greinsag. Måtte ta en litt stor grein i år, som satt litt lavt. Den har jeg tenkt til å bruke som klatrestativ til sommerblomstene, så den står lagret bak garasjen så lenge. Jeg er ganske enkel i min beskjæring. Mine trær skal være prydtrær også, så jeg beskjærer så de får utvikle seg mest mulig naturlig, samtidig som at frukten blir i plukkehøyde. Tar bort greiner som går inn i treet, og greiner som er utsatt for snøbrekk, og brekk ved klatring. Greiner som står mest mulig rett på stammen, tåler mer enn de med spiss vinkel. Legger ut en skisse på hvilke greiner jeg tenker bør bort.



Prøver å unngå å skjære bort i greinkragen. Det gikk fint, da jeg tok den store greina, men skikkelig dårlig litt lenger opp i treet. Hadde ikke skåret noe i fjor, og greinene sto litt tett, så det ble litt vanskelig å gå saksa der jeg ønsket. Men har prøvd å rette på det, ved å lage et rent snitt, og med litt fall, så vannet renner av. Satser på at det går bra. Det er forresten veldig fascinerende å tenke over alt som er inne i den lille knoppen.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar