torsdag 24. februar 2011

Tomat fra tomat



Det virket! Jeg var på studietur til Danmark, og fikk et morsomt tips jeg bare måtte prøve! Dette er en flott måte å lære barn hvordan frø blir til planter, som lager frukter, som igjen gir nye frø. Fylte tomme melkekartonger med jord. Skar en tomat i skiver, og la litt jord over skivene. Dekket melkekartongen med plast, og etter to uker spirer det nå mange nye tomatplanter. Da er det bare å dra av plasten, og stelle småplantene. Egentlig litt tidlig å så tomat, for meg som ikke har stort med tilleggslys, så plantene står nå i husets lyseste rom, med spotlys som tilleggslys utover kvelden. Satser på at det skal gå greit allikevel. Får i værste fall plante de litt dypere når jeg potter de om. Fordi tomatene jeg brukte mest sansynlig kommer fra F1-hybrider, vil ikke mine nye planter gi helt like tomater som den som var utgangspunktet. Men det gjør ikke noe. Ikke er jeg avhengig av det, og det er jo bare litt spennende å se hvilket mangfold av planter og tomater en tomat kan gi. Gleder meg til fortsettelsen... :)

10 kommentarer:

  1. Hvorfor hele tomatskiven? Det blir da vel alt for mange planter i den lille potten? Den pedagogiske effekten blir vel den samme om man skraper ut fire-fem frø?
    Siden du ikke har tilleggslys tror jeg at jeg ville gjenta bedriften om tre-fire uker slik at du har erstatningsplanter for dem som evt. går ut. Det er trist om barna mister hageinteresse fordi deres første plante døde.

    SvarSlett
  2. Takk for tipset, verd et forsøk! Tomatkjøttet er vel tilpasset gourmetmat for frøet som eggehviten for kyllingen. Mormor tror det må være naturlig og riktig plante hele skiver.

    SvarSlett
  3. Nå er jeg en av de som sverger til å kjøpe tomatfrøene for å få styring på sort og kultiveringstid, men så har jeg tross alt bare noen ganske få tomatplanter hvert år, så de få jeg har må prestere.

    Men utrolig artig prosjekt dette, og at dette er en slager blant barn er jeg sikker på.
    La inn en lenke på moseplassens facebookside, så kanskje noen ekstra får se blogginnlegget ditt :)

    SvarSlett
  4. Har sådd tomater i dag på vanlig måte men dette så virkelig artig ut! Har faktisk opplevd å finne spirer inne i en tomat en gang! Lykke til med ditt prosjekt :) Hege

    SvarSlett
  5. Dette så jo slett ikke så dumt ut. Nå har jeg forlengst sådd de tomatene jeg skal ha, men kanskje til neste år.

    SvarSlett
  6. Mari Anne - jo, dette er altfor tidlig for meg å så. Pleier å anbefale å så i april, hvis en ikke har tilleggslys, men skulle ha dette ferdig til et seminar, som en teaser. Og synes det ble rent for galt å kaste plantene. Derfor står de nå så lyst og kjølig som mulig. Lurer på å prøve negativ dif (varmere nattetemp enn dagtemp) Det skal redusere strekningsveksten i teorien, men vil det fungere hjemme hos meg? Tenker å prøve en potte - å se.

    anne - takk for at du la det ut! Veldig gøy! Bruker du tomater som er dyrket biodynamisk, er ikke de fra f1-hvbrider, så da er reslutatet litt mer forutsigbart. Litt vrient å skaffe slike tomater her på landet, men i byene går det nok bra.

    SvarSlett
  7. Negativ dif, eller kanskje heller dif og drop hadde vært morsomt å prøve. Jeg har vel når sant skal sies veldig lav nattetemp. fordi jeg ikke står opp og fyrer om natta. Prøver å holde opp mot 15 om dagen, men om morgenen har det vært 8 flere ganger. De strekker seg så avgjort ikke, men de vokser ikke så mye heller. Jeg har veldig godt lys (overskudd fra gartneri).

    SvarSlett
  8. Dette var en spennende måte å gjøre det på, så det må prøves. Takk for tipset!
    Fant deg nettopp gjennom Moseplassen sitt innlegg via facebook. :)

    SvarSlett
  9. Artig prosjekt! Jeg har dessverre ikke anledning til å dyrke tomatplanter, men kan jo følge med på dine istedet? Forresten, en gang fant jeg mange spirer inni en fremdeles fersk og fin tomat, flere spirer hadde tilogmed fått grønne blad. Jeg ble litt overrasket, ja :-)

    SvarSlett