lørdag 23. april 2011

Gjødsel til tulipanene

Når tulipanene, og alle andre løkblomster, stikker hodet opp om våren, blir de lyklige for litt ekstra næring. Da blir det flott blomstring i år, og næring nok til at løken kan lage en ny løk, slik at det blir blomstring neste vår igjen. Det finnes selvfølgelig spesialgjødsel til dette, som til det meste annet, men min erfaring er at de er ikke så kresne, bare det kommer gjødsel. Kugjødselkompost eller noen korn fullgjødsel har fungert helt fint. Min erfaring er imidlertid at pelletert hønsegjødsel, som jeg bruker på staudene er litt sterkt nå med en gang, men fungerer fint rett etter blomstring, mens bladene enda er grønne, og fortsatt trekker næring tilbake til løken. Så knip av de visne tulipanblomstene, og la bladene stå, så blir det flott til neste år også.

3 kommentarer:

  1. Takk for tipset! Gjelder det samme for andre løkblomster også?

    SvarSlett
  2. Så fin blogg ,jeg lærer noe nytt hele tiden bra tips det der.
    Legger meg som følger.
    Ha en fin søndag Marit.

    SvarSlett
  3. Jeg gjødsler alle løk og knollene mine, og de kommer stort sett tilbake alle sammen. De skal i hvertfall trekke tilbake næring i løk/knoll alle sammen, så da tenker jeg at det sikkert er lurt. :)

    SvarSlett