fredag 29. april 2011

Kant av gressløk

Vinterlektyren min har i år vært Horticultura. Horticultura kom ut i Trondheim i 1694, skrevet av Christian Gartner, og ble en viktig hagebok i Norge. Utgaven jeg har lest er gjort mer lesbar av Balvoll og Weisæth. Har kost meg med å lese gammel hagebrukshistorie, og ble ganske så inspirert, faktisk så mye at jeg har tenkt til å prøve ut noen av teoriene hjemme. Det er ikke noe som er overlatt til tilfeldighetene, og alt er nøye forklart. Nå har jeg spavendt og rakt 90 - 100 cm brede grønsaksenger, og blandet i husdyrgjødsel, men jeg har nok ikke vært like grundig som herr Gartner gjerne skulle sett. Han anbefalte å grave 60 - 80 cm dypt. Jeg har nok slurva litt der.... Men så skriver han et stykke om utseende på sengene, og avgrensningen av sengene. Han forteller om bruk av buksbom, isop, lavendel og tusenfryd i utlandet, men konkluderer med at klimaet her ikke er egna til det, og anbefaler bruk av gressløk i stedet. Nå var det begrensa med hvor mye gressløk jeg hadde å dele, og hvor mye gressløk jeg egentlig trenger...., men en seng er nå behørlig kantet med gressløk. Når gressløken vokser seg til litt, tror jeg det egentlig kan bli litt flott. Jeg har tatt et kurs i hagebrukshistorie før, men at det skulle bli så gøy drømte jeg ikke om. Mer fra herr Gartner kommer etterhvert.

4 kommentarer:

  1. Det er jo gøy og prøve ut nye teorier , og får du formye gressløk kan du jo frys litt .
    Ha en fin helg Marit.

    SvarSlett
  2. Gammel hagehistorie/kunnskap er interessant. Selv har jeg ikke lest så veldig mye om temaet, men det lille jeg har vært borti har vært spennende. Uansett viktig å ta vare på gamle tradisjoner/kunnskap enten det er ute eller inne:-)

    SvarSlett
  3. Kjempeinterresant dette!
    Jeg skal prøve å finne den boka,liker gammel hagehistorier.Takk for tipset!
    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  4. Heisan ! Det der var jammen ikkje dumt !! Kjem nok til å bli stilig det etter kvart. Takk for tipset. Ha det godt !!

    SvarSlett