søndag 3. april 2011

Klatreroser

I går skulle jeg ut og så sommerblomster - men så kom det en spennende pakke fra Zimtrade, så da ble det potting i stedet. Jeg har ikke disse brune sneglene enda, og en av mine mange småhysteriske påfunn for å unngå de, er å kjøpe barrotsplanter, og potte selv.
Det ble noen nye stauder, så klart, men også en ny rose. Ønsker å lage meg en roseportal i år. I løpet av mange samtaler med hagevenner på hagesenteret, og mange artikler i hageblader er det to som går igjen, selv om det er mange flere vakre. Rosa helenae, og Rosa 'New Dawn'. Den første har jeg fått fra svigermor. Jeg antar at det er den i hvertfall, den ligner veldig. Rosa helenae, eller 'Lykkefund' har en overdådig blomstring, vokser enormt og har et vell av gul-hvite blomster i juni/juli, som lukter deilig. Den andre har jeg nå pottet, og nå står den mørkt og kjølig i påvente av enda mer vår. Så nå er jeg veldig spent på om den vil bli så vakker, som den etter sigende skal bli. I dag blir det ut i garasjen og så.

5 kommentarer:

  1. Å, roser er jo bare nydelige og så godt som mange av dem dufter!! Selv har jeg likevel styrt unna rosene pga tornene... Liker IKKE å stikke meg, det dreper hagegleden min.
    En roseportal ville likevel vært nydelig å ha i hagen, kanskje du vet om en som har lite torner og klatrer raskt???

    Lykke til med å holde sneglene unna og takk for tips med Gulskogen gård!
    Vi blogges:-)

    SvarSlett
  2. Flott med klatreroser! Jeg har bare en i min feriehage, har fundert på om jeg ikke trenger et par til, og det gjør jeg nok :-) Ha en flott søndag!

    SvarSlett
  3. Hei Anne Kari.
    Flotte roser du har valgt.Har sett begge to som ettablerte og "voksne".Flotte på hver sin måte,så du har noe å glede deg til:)
    Jeg legger meg som følger hos deg....velommen til Hagerommet mitt:))

    SvarSlett
  4. Jeg har dem begge - dvs. jeg har ikke Lykkefund, den har ikke helt riktig herdighet her for meg. Honningsrosen er litt bedre og den ser ut som om den har klart seg. Det er moro med rosestiklinger - bare å prøve. Flere døde fordi jeg glemte å vanne... kan du tenke deg? Lykke til med deilige roser. Jeg ser du driver med stauder ute også. Det har jeg forsøkt i år også - men fortsatt ligger de under 20 cm. snø. Gleder meg - spennende!

    SvarSlett
  5. Hei Anne Kari.Jeg synes du har gjort et bra valg roser,selv har jeg New Dawn og det er en veldig problem fri rose som blomstrer overdådig med god gjenblomstring på høsten.Den drysser en del,men det synes jeg bare er sjarmerende:) Snart får jeg tilsendt to roser fra bogrønt som heter Awakening,det er en sport av new dawn som skal ha alle de samme gode egenskaper men forskjellen er at blomstene på denne er dobbelt så fylte:) Gjett om jeg gleder meg! Jeg skal ha de rundt en ny portal som skal lages i hagen sammen med noen hvite klematis...:)
    Det som også er positivt med New Dawn er at den blomstrer godt på årsskudd,den skyter lange nye skudd hver sommer som blomstrer godt.
    Du er heldig som ikke har de brune sneglene i hagen enda..her har vi veldig mange av de og vi må ut i skumringa på våren og sommeren flere ganger i uka med saks og klippe de i to.æsja meg,jeg liker det veldig dårlig:( I tillegg så bruker jeg ferramol mot snegler og kaffe,kjøper en stor pose med billig kaffe som jeg strør rett fra pakken rundt vekster som jeg er ekstra glad i og det funker bra:)
    Kjempefin blogg du har Anne Kari:) og takk for kommentaren på min blogg:) Jeg blir så glad når jeg ser at jeg har fått noen kommentarer på et innlegg:) Nydelig bilde av prydkirsebærtre:) Jeg har også et par av de,den sorten du viser bilde av dufter alldeles nydelig!! Jeg legger meg som følger:) Skal bli spennende å følge bloggen din videre. Ha en god og vårlig uke,klem fra Ellen.

    SvarSlett