mandag 25. april 2011

Magnolia

Etter en kort påskeferie kom jeg hjem til blomster på Mangnoliabusken min. Jeg har en Magnolia stellata, stjernemagnolia. (Det er den nede til venstre på bildet.)Foruten Sieboldmagnolia, Magnolia sieblodii, som har H4, er stjernemagnoliaen også blant de litt mer herdige. (H3). Så da begynte jeg med den, for å få noen erfaringer. Den lukter aldeles herlig, og jeg er over meg av lykke hver vår når den blomstrer. Nå vurderer jeg også å prøve en Magnolia 'Susan', som har vakre rosa blomster, men den er litt varere for frost. Alle disse magnoliaene kan bli 2-4 meter høye. Jeg har sett en så stor busk her i Sande, men da helt nede ved fjorden. I botanisk hage står det også noen store flotte eksemplarer. Hos meg slår magnoliaen følge med bunddekkerne... Den er blitt omtrent en meter høy, og tilsvarende bred. En busk, med andre ord. Hvis jeg beskyttet den mot snøen, så jeg ungikk tyngde på greinene, kan det hende den strakk seg litt, og ville gått over til et flergreina tre, men jeg kan ikke ha planter som krever så mye dill. Den vil ha en varm, lun og moldrik drenert plass, og det har den fått. Utover det får den klare seg som best den kan. Men når den blomstrer er det jo lov å drømme om magnoliatrærne, krabbe ned på knærene og late som den er litt større. Og så lukter det akkurat like godt av busken min, som av de flotte trærne. Har du en lun krok, er magnolia absolutt noe å prøve.

2 kommentarer:

  1. Herlige magnolia,Anne Kari.
    Jeg har beundret min "Merrill" i hele påskeuken,duften er helt fantastisk:)
    Og som du sier: en lun og solrik plass med moldrik jord,trives magnolia godt.
    Ha en fin våruke :)

    SvarSlett
  2. Nydelige magnolia Anne Kari:)

    SvarSlett