fredag 20. mai 2011

Asparges - en grønsak med litt treg start, men så...

Her er grønsaken for de med tid til litt treg start, men belønningen blir desto bedre. Det er ingenting som smaker så godt som egenprodusert asparges. Endelig kan jeg i år høste av egne planter. Det er tredje sesongen for plantene mine. Jeg dyrker grønn asparges, det vil si planter som får sollys. Dekker du med jord, og lar de vokse mørkt, blir de hvite. Legg gjerne igjen en komentar hvis du dyrker hvite. Er veldig nygjerring på det.


I fjor kunne jeg kanskje ha høstet et par skudd, men jeg valgte å la buskene bli store og kraftige, og det har jeg fått lønn for i år. Trodde først jeg bare fikk noen få skudd, men nå kommer det mange. Selv om plantene er litt trege av seg i starten, så gir de til gjengjeld avling i mange år.


Asparges vil stå solfylt, og i sand-/moldholdig jord. Jeg gjødsler hver vår, med kugjødselkompost, og når de første skuddene viser seg, har jeg gjødslet med pelletert hønsegjødsel. Skuddene kan høstes når de er omtrent 20 cm lange, og lillefingertykke.


Da er det bare å ta de med inn på kjøkkenet. Når du bøyer den, knekker den lett i to. Den øvre er myk og fin å bruke, den nedre mer trevlete. Den trevlete går i komposten her, men er sikkert fin å koke suppe på. Erfaringer? Jeg skreller sjelden den nederste delen av stilken, men ser det blir gjort på restaurant og slik. Kok opp lettsaltet vann, og kok i 3-4 minutter. Avkjøl straks, og nyt!


Når det ikke er mer å høste, så la de resterende kvistene få stå helt til de har visnet ned på høsten i oktober/november.


Lykke til!


Jeg er ganske fersk i dette selv, så har du noen gode tips - eller oppskrifter til bruk - så blir jeg glad for alle kommentarer.

4 kommentarer:

  1. Så GØY å hente inn grønnsaker fra egen hage! Selv har jeg ikke prøvd meg på asparges ennå og kan ikke bidra med noen tips... Ønsker deg en riktig fin helg:-)

    SvarSlett
  2. Hei, dette kan du!
    Jeg legger på tang om våren i tillegg til gjødsel,det liker de....er jo en strandplante.
    Neste år kan jeg høste mine første, gleder meg:)

    SvarSlett
  3. Hei Inger Marie
    Tusen takk for tipset. Neste vår skal jeg finne tang. Tang er sikkert bra for mye annet i grønsakshagen også. God helg!

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg plantet asparges for første gang i fjor. Måtte desverre flytte dem til nytt voksested i vår, men de er allerede meterhøye nå. Som du sier må man ha tålmodighet, så mine er fortsatt bare til øyenfryd. Jeg er selvsagt glad i fersk asparges og gleder meg til å høste egen avling om et par år. Jeg har forøvrig forsøkt å lage asparges på grillen. Gi dem et par minutte til å bli gjennomvarme og server dem direkte. Kjemesnadder ;-P
    God helg! Hilsen Rita (http://ritasfryd.blogspot.com/)

    SvarSlett