tirsdag 31. mai 2011

Azalea

Azalea er en altfor lite brukt plante synes jeg. Mange forbinder den bare som potteplante til jul, men de som er herdige hos oss, blir flotte busker. Den er super i surjordsbeplantninger, og enkel å ha med å gjøre. Den er vakker når den står lysegrønn med bladknopper, og enda penere når den blomstrer. I tillegg får den utrolig flotte høstfarger. Den mister bladene på vinteren, og sliter derfor ikke med sviskader av vårsola. Jeg har plassert min et sted i hagen, som jeg ikke er mye vinterstid, ellers kan det jo hende jeg ville ha fortrukket en eviggrønn Rhododendron. Denne Azaleaen tror jeg bærer navnet 'Cornelia', men sortsnavnet var strøket over med penn da jeg kjøpte den, så jeg er litt i tvil. Noen som kjenner denne - kan bekrefte/avkrefte? Uansett er jeg like hensatt når den står i knopp.

2 kommentarer:

  1. Trur ikke Asaliaen vill overlevd her i nord ute, ikke om vinteren, har aldri prøvd, du er heldig som har den vakre planten ute i hagen din, ha en fortsatt fin dag, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Heisann stallnilsen. Nei, det spørs om Azalea (bladfellende Rhododendron) klarer seg hos deg nordpå. De mest herdige jeg vet om har H5, og det holder kanskje ikke..
    Det er forresten veldig morosmt med vårt langstrakte land, og alle herdighetssonene. Våren blir litt lenger, når jeg leser bloggene fra ulike deler av landet.

    SvarSlett