torsdag 30. juni 2011

Rabarbra

Rabarbra er godt - men skal du ha rabarbra nå etter St.Hans, så må du skjære den godt ned, og fjerne blomsterstilkene og de tykke, vedete stilkene. Det er de unge, tynne, friske skuddene som er best, og de inneholder også minst oxalsyre. Det er ikke så bra å spise for store mengder med oxalsyre, men litt går fint, og serveres rabarbraen med melk eller fløte, så skal vistnok endel av oxalsyren nøytraliseres.
Rabarbra er en staude som trenger litt godt med plass, og som med fordel kan deles på våren, så plantene ikke blir for gamle. Den er en plante for sommeren så langt, den tåler nemlig godt kjølige og regnfulle somre. (Men jeg tror nok både den og jeg hadde trivdes med litt varme og sol også.) Den kom til Norge på 1700-tallet fra Kina, og ble først brukt som medisinplante, som mange andre inførte planter. På 1800-tallet ble den tatt i bruk i mat. Jeg lager selv suppe og kake, men den brukes også masse til saft, vin, syltetøy og chutney. På Askim frukt og bærpresseri får man kjøpt masse godt av rabarbra, og på forsommeren er det også mulig å levere der. Kjempelurt hvis man ikke orker å gjøre noe med planta selv.
Jeg legger ut en oppskrift til smuldrepai, eller smuldrekake, som er lettvint og godt. Kanskje ikke så sunt, men det er jo ikke hverdagsmat.
ca 800 g rabarbra deles i biter og legges i ildfast paiform
Strø over 3 ss hvetemel og godt med sukker (ca 1 dl.)
2 dl hvetemel
1 dl sukker
1 ts kanel
125 g smør
1 neve hasselnøtter (ca 1/4 dl)
1 neve valnøtter
1 neve mandler
1 neve mørk sjokolade
Alt smuldres inn i smøret, og fordeles over rabarbraen.
Stekes ved 200grader i 40 min. midt i ovnen.
Serveres med pisket rømme med litt sukker i, og gjerne noen friske jordbær.

3 kommentarer:

  1. Heisan, her var det en koselig hageblogg jeg ikke har vært innom før. Alltid like gøy :) Kos deg med rabarbraen :)

    SvarSlett
  2. Det så veldig godt ut ,jeg tror jeg faller for fristelsen og prøve den,,er nemlig håpløs til å bake hehe,,
    Ha en fin kveld , Marit.

    SvarSlett
  3. Smuldrepaien din så veldig god ut...elsker pai i alle former:)
    Rabarbra er veldig godt i ulike varianter...chutney har jeg ikke prøvd:)

    SvarSlett