mandag 11. juli 2011

Snart tomater - og litt om Lindesbergs krukker

Noen som husker kanskje tomatplantene mine fra i vinter, de jeg lagde av to skiver tomat? Nå har de blitt riktig store, og koser seg bak garasjen. Blomster og noen veldig små grønne tomater har det også blitt. Jeg pleier å ha busktomat, som bare trenger vann og gjødsel. I år ble det altså vanlig tomat, så jeg har måttet knipe av de grønne blindskuddene som kommer i bladhjørnene, og binde opp litt mer enn til busktomaten, men jeg har da fått det til. Jeg har ikke veksthus, så plantene står i solveggen, sørvendt. Her er det lunt og godt. Jeg har plantet de i Lindesbergs isoporkrukke. Lurer du på å kjøpe en stor krukke i år, så ville jeg ha vurdert isoporkrukkene fra Lindesberg.  I tillegg til at de er store og gode, veier de ikke stort, og er dermed enklere å flytte på. (Selv om de blir tunge nok, med planter og jord) Jeg kjøpte mine i fjor, og har gode erfaringer med overvintring i de også. På høsten og vinteren beskytter de litt mot kulde, og nå på sommeren isolerer de mot varmen, og holder godt på fuktigeten. Denne krukka har jeg bare fylt med dreneringskuler i bunnen og kugjødselkompost. Har tilført litt ekstra næring også, en gang i uka, så det blir store fine planter. Nå venter jeg bare på litt sol og varme, så tomatene skal bli røde og søte.

1 kommentar:

  1. Så gøy å lage planter av egne frø! Mannen min samler også ivrig på tomatfrø, men i år ble det ikke drivhus og derfor heller ingen selvsådde tomatplanter.. Har du prøvd de fine spiralformede tomatklatrestengene som er å få kjøpt? De er supte, gjør det mye letter å binde opp plantene:-)

    SvarSlett