tirsdag 1. november 2011

Bacopa - en søt tøffing

Bacopa - 'Great Pink Beauty'
I dag skriver vi november, men her på Østlandet har vi 11 varmegrader, og lite som tyder på at vinteren er i anmarsj akkurat i dag. Jeg har hatt noen frostnetter, ned mot - 5 grader, så mange av sommerblomstene i bedene har takket for seg. De som står i krukke har imidlertid klart seg. Slett ikke verst å ha sommerblomster fra april til november! Bacopa er en av mine favoritter på våren. Min erfaring er at den er nesten like tøff som stemor, men trenger litt mer herding på våren, siden den ofte kommer rett fra varmt gartneri. Fordelen med Bacopa er at den ikke blir stusselig utpå sommeren, og nå står den og er større en noen gang, og blomstrer som bare det! Det er verdt å huske på hvilke planter som står seg lengst, når valgets kval kommer til våren. Det er jo fint med lyng og høst nå også, og den hvite utgaven av Bacopa er lekker til rød høstlyng. Har du ikke prøvd den anbefaler jeg deg å vurdere den til våren.

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder og takk for tipset! Jeg skal så avgjort prøve meg på bacopa i stedet for stemor til våren! :-D
    Ha noen fortsatt riktig fine høstdager!

    SvarSlett
  2. Bacopa hadde jeg ett år som jeg synes ble fin, året etter en som ikke ble fin i det hele tatt, den fikk vel for lite vann vil jeg tro. Inspirerende med din, for den var laaangt finere enn min fine :)

    SvarSlett