onsdag 16. november 2011

Fjern de syke bladene nå!

Meldugg har jeg hvert år på lønna, litt jobb å plukke vekk, men verdt det!
Nå har nesten alle bladene ramlet av, og jeg har vært på en liten innsamling av blader med sykdom på.
Har erfart at dette lønner seg. Har sett virkningen av å plukke bort syke blader spesielt på rosene og på lønnen. Det blir vesentlig mindre angrep av sykdom året etter, når jeg har vært flink høsten før, og fjernet de syke bladene. Da blir det litt færre soppsporer som får overvintre rett under matfatet sitt.

2 kommentarer:

  1. Forrige høst kom snøen mens bladen var kvar på tre, iår har jag hatt masse sykdomer. Nå har jeg fjernet det meste så nå fryser vel plantene istedet... men jeg håper at plantene som overlever er friskere...

    SvarSlett
  2. Ja, det er jammen ikke så lett å få til alt, altså! :) Vi får satse på at det ikke blir sprengkulde i år, men dette været får vi jo ikke gjort noe med, må bare ta det som det blir. :)

    SvarSlett