mandag 7. november 2011

Hvitløk

Det er fortsatt mildt her i Vestfold, og ikke tele i jorda. Så i helgen har jeg satt hvitløk. Planla det i fjor også, men da kom det plutselig snø. Endel løk tåler å bli satt så sent som nå, selv om det begynner å bli i siste liten. :) Hvitløk er mye mer hardfør, enn mange tror. Den foretrekker porøs jord, gjerne med litt høyt kalkinnhold. Har du kjøkkenhage er det lurt å ha tenkt gjennom et vekstskifte - skal skrive litt mer om det neste gang. Planlegging av vekstskifte er nemlig en fin vinteraktivitet. :)

Hvitløksfeddene satte jeg ned en og en, ca 5cm dypt, med spissen opp - og med ca 10 cm planteavstand. Det er nok anbefalt planteavstand på 15 cm, så mine står nok litt tett. Resultatet er i så fall at de blir litt mindre. Blir ikke løken perfekt, så kommer det sikkert opp noe godt hvitløksgress i hvertfall! Hvitløk kjøpt til dette formålet klarer seg trolig best i norsk klima, og skal også ha friske fedd, men det kan skal gå bra å sette hvitløk kjøpt i butikken også. Vet noen setter fedd på våren også, og får hvitløk på høsten. Å sette løk på våren, og ta opp på høsten, anbefaler blant annet Christian Gartner i sin Horticultura, hagebok fra 1694. Har du erfaring med det så skriv det gjerne under kommentarer!

Så da er det vel bare å vente til neste høst da, før jeg kan bruke egen hvitløk i maten. Venter i spenning på våren. :)

5 kommentarer:

  1. Jeg har en hvitløk i kjøleskapet som har begynt å spire, går det an å bruke en slik en?

    SvarSlett
  2. Ja det vil jeg prøve å rekke , tak for tips.
    Det er moro med alt som vokser og gror ,spesielt på våren.

    Ha en fin kveld , Marit.

    SvarSlett
  3. Åh så lurt! Dette rekker jeg også før frosten kommer:o)

    SvarSlett
  4. Jeg fikk mine i jorden i forrige uke. Pleier vanligvis å sette de i løpet av oktober, men så mildt som det er nå rekker de helt sikkert å røte seg før frosten kommer for godt. Det er kanskje bare en fordel at de ikke vokser altfor mye før vinteren. Jeg foretrekker høstplanting. Min erfaring er at de som blir satt på våren blir mindre.

    SvarSlett
  5. Takk for fine tilbakemeldinger. Mariann: takk for din erfaring med setting på våren. Mulig jeg må prøve begge deler, og sammenligne. Fru Underberget: Du kan godt prøve, men er redd resultatet ikke blir så bra når de har begynt å spire alt. Tror jeg hadde kostet på meg en ny løk. :)

    SvarSlett