torsdag 3. november 2011

Krans til allehelgensdag

På mandag feiret vi Halloween - den norske versjonen - Alle helgens dag, er til søndag. Da er det mange som tenner lys og legger ned krans på sine gravsteder. Hvorfor ikke gå ut i hagen og finne litt grønt og lage en krans? Du får en krans som ingen andre har, og har du som meg, klart å skaffe deg en Thuja, ja da har du i hvertfall eviggrønt nok! :) Ikke dumt å klippe litt bort her og der. Her følger et tips til hvordan en krans kan lages.


Jeg tok utgangspunkt i en ferdig halmkrans. Da trenger du bare en god saks, og litt grønn ståltråd.


Lag små buketter av grønt, og surr det fast med ståltråden. Jeg er litt nøye på å dekke sidene også, for synes ikke halmkransen er så lekker akkurat. Kan godt surre grønt rundt hele, hvis du allikevel har nok å ta av. Bruker du lyng av noe slag (tyttebærlyng blir kjempefint), er det spesielt lurt å lage små buketter først. Da blir kransen mer jevn. Og så er det bare å fortsette å legge lag på lag, og surre imellom, til du har kommet helt rundt.


Her har jeg brukt en god blanding av det jeg har i hagen. Blir vel en smakssak hva man liker, men jeg synes ikke det gjør noe å ha litt ulikt. Blir bare litt variasjon og spill i det grønne. Da har du basisen av en grønn krans, og er klar til å pynte!


Jeg er ikke så veldig glad i sløyfer og denslags. Kanskje til jul, men ikke allehelgen. Da liker jeg det enkelt. Synes ikke jeg trenger så mye heller, når det grønne er så variert. Her har jeg brukt et par store kongler, og noen kvister med lilla voksblomst (Chamaelaucium uncinatum).  De holder seg godt lenge, selv om det skulle bli litt kaldt - og så er de bare å nappe ut, når de ikke er fine lenger.

Ut i hagen med saksa, dette er en koselig ute/inne aktivitet - lykke til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar