fredag 10. februar 2012

Georginer og hagebo

Her kommer historien bak navnet "Hagebo". Min mormor og bestefars hus het "Hagebo". Et koselig lite gult hus, med hage og skog rundt. Ingen store overdådige blomsterbed, men planter som sto på rett plass, og som ga en fin helhet. I solveggen sto det i mange år georginer. Gule, oransje og røde store hoder som blomstret mot den gule husveggen på sensommeren. Mange gode minner fra "Hagebo", og et godt forhold til besteforeldre, gjorde det til et enkelt valg da jeg skulle etablere både blogg og firmanavn. Jeg har ikke mormors georginer, men jeg har kjøpt meg noen georgineknoller, og laget meg et mormor og bestefar bed. Sammen med noen stauder fra foreldre, besteforeldre og oldeforeldre, samt noen gamle stauder fra venner og kjente er målet å lage et fargerikt og koselig "velkommen til meg" bed. Ikke helt fornøyd enda, men hagelivet skal jo være i litt endring. Georgineknollene som jeg tar opp etter den første frosten, overvintrer i det tekniske rommet i garasjen, og kommer trofast frem hver vår. I høst ble de liggende litt lenge å tørke før jeg hadde på torvstrø, men jeg håper det har gått bra for det.

Rødt er fargen for varme, lidenskap og kjærlighet. I tillegg symboliserer rødt handling og tillit til å følge drømmene sine, så da tenkte jeg at en rød georgine var et godt bidrag til Moseplassens x-faktor.

Varmen - fra gode besteforeldre, lidenskapen til hagegleden og kjærligheten til alt som virkelig betyr noe i denne verden kan realisere drømmer.

God fredag!

Rett før de ga tapt mot frosten var bladene et vakkert syn i høst.

PS - Har du lyst til å dele av din hagelidenskap så trengs det flere hagebloggere til stand under Messa. Se Hageblogger.

12 kommentarer:

  1. Herlig Georgine! :)
    Koselig å lese om historien bak navnet "Hagebo".
    Takk for hyggelig besøk hos meg!
    God helg ønskes deg også! :)

    SvarSlett
  2. Smuk Georgine.
    "Hagebo" fint navn og så er der en god historie bag.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  3. Herlig historie og vakker blomst. :)

    Lykke til!
    Har et lite Løv lotteri på gang, så velkommen inn om du vil. :)

    SvarSlett
  4. Så trivelig historie! Og ikke minst flott georgine! Jeg har mange georginer og gledes over alle jeg ser! Lykke til! Legger meg til som følger hos deg! Ha en god helg!

    Hilsner fra Anne Marit

    SvarSlett
  5. der sier du noe, jeg må sjekke opp om vi fikk lagt på lokket på georginekassene... ups.

    men flott å høre litt om navnet på bloggen! Og det høres veldig koselig ut hos deg :)

    SvarSlett
  6. Åhh den georginen var helt nydelig! Vet du hva den heter?
    Og bildet av de frostbitte bladene var bare lekkert....
    Lykke til og god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sannelig om jeg helt vet hva denne heter. Jeg er ikke spesielt flink til å skrive ned, men kaster heller ingenting. Ganske sikker på at denne er kjøpt i en mix-blanding fra Hageglede i 2009, og i en katalog fra 2010 har de en som heter Jescot Lingold, men den er ikke prikk lik... Hm - dette ble ikke noe godt svar kjenner jeg, må visst se å få katalogisert litt (men det har jeg også sagt i noen år). :) Alltid godt å ha noen forsetter for året! :) Takk for hyggelig melding i hvertfall. :)

      Slett
  7. Denne var virkelig flott!

    Det finnes så mange nydelige Georginer, men jeg får aldri til å overvintre dem. Må bare nyte bilder som dere andre har!

    SvarSlett
  8. Flott Georgine og koselig besteforeldrehistorie! Lykke til med den røde i konkurransen :-)
    Da ble det jammen en ny fin blogg å følge! Her er det sikkert en del nyttig hagekunnskap å hente. Ha en flott helg - her på Ås skal helgen nytes med frøsåing !!!

    SvarSlett
  9. Flott georgine og historien du deler..:))
    Lykke til i konkurransen:)
    Takker for artig kommentar...du fikk smilet frem med den der...:)))

    SvarSlett
  10. Takk for koslig kommentar på bloggen min.

    Synes Georginen din er nydelig, God helg :)

    SvarSlett
  11. Nydelig blomst! Gratulerer med finaleplass! Jeg har stemt på deg ;)

    Klem, Turid

    SvarSlett