mandag 6. februar 2012

Gule perikum

Hypericum calycinum - Praktperikum


Denne gangen var det vrient å finne et bidrag til x-faktor. Gule blomster finnes stort sett om våren i hagen min, og noen fine bilder av de fantes ikke. Men så kom jeg på denne vennen. Den har bodd noen år i hagen, men vi har brukt litt tid på å bli venner. Den er kompromissløs på vokseplass, og får den ikke stå der den vil, så sturer den. Hos meg er den en staude, i den form at den fryser ned hvert år. Det står i bøkene at den er en busk lenger sør - og det tror jeg gjerne, for i voksemåte er den en busk. Den rekker å bli en liten busk hvert år. Den skal visstnok blomstre fra juli, men fordi den får en litt treg start, blir det sjelden blomster før i august. Til gjengjeld står den og blomstrer helt til frosten kommer. I høst var den grønn og trivelig helt til snøen kom. Litt kravstor altså - og nok ikke særlig herdig til mer enn sone H3. Har sett den som brukt som lav hekk, men da langs kysten i sone H2. Jeg bor i H4, og som sagt - så kranglet vi litt før vi ble enige om vokseplass, men der den står nå, litt lunt, veldrenert og med sol til godt ut på dagen, der trives den.

For inspirasjon til gule blomster i hagen - se: www.moseplassen.no

3 kommentarer:

  1. Alltid kjekt å høre om slike omplasseringsprosjekt. Rett plante på rett sted er en smart ting, så trives alle så meget bedre (både blomsten som får viljen sin, og hageieren som slipper å stelle så mye)

    SvarSlett
  2. Så fin den var :)
    Jeg har den vanlige (viltvoksende) prikkperikum i hagen min. Den har også frødd seg og valgt noen av vokseplassene sine selv, og jeg lar den stort sett stå. Staudene blir ofte kjempefine der de selv velger å slå seg til.

    Kjempeflott gul deltaker. Masse lykke til i konkurransen :)
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min :)

    SvarSlett
  3. Veldig fin. Lykke til i konkurransen.
    Tenker og tror det er knoller under. Gleder meg til sommeren for å sjekke for sikkerhetsskyld ;) Da blir det kanskje litt suppe....så mye man får greie på når man blogger du;)

    SvarSlett