onsdag 14. mars 2012

Bort med snøen, og opp kom løken!

7.november satte jeg hvitløk i kjøkkenhagen. (Du finner blogginlegget om det her.) Nå har snart all snøen blitt borte, og samtidig med at snøen smelter dukker hvitløken opp i kjøkkenhagen. Veldig morsomt. Det siste som gikk ned i jorda, er det første til å dukke opp. Hvitløk (Allium sativum) skal nå gjødsles og lukes frem til bladene begynner å visne ned på høsten en gang. I min bok (Grönsaksodling - Lena Israelsson) står det at jeg må gjødsle måtelig, får å unngå soppsykdom på hvitløken. Imidlertid står det i en annen bok (Hannahs Hage - Ellen-Beate Wollen) at løk trives med godt gjøslet jord. Hmm.... aldri et svar i hageverdenen. :) I småskriftet til NLH, Plantevern i løk og purre, fra 1994, står det at moderat nitrogengjødsel gir mindre mottakelige planter. Så da satser jeg på moderat gjødsling, men nok til at de er sunne og friske, og luking, så det tørker opp rundt plantene. Ugrasset er ikke noe problem enda i hvertfall! :) Vekstskifte er også lurt for løk, som for det meste av andre vekster, men nå er jo dette mitt første år med hvitløk og løk generelt, så plassering blir ikke noe problem. Blir veldig gøy å se om jeg får til dette - hvis ikke er jo gresset på hvitløken godt å bruke også, og det er jo godt i gang alt.

3 kommentarer:

  1. Spennende med hvitløk , jeg satte noen jeg også men jeg husker ikke hvor ,,he he der har du meg,,
    men hvis de spirer så tidlig kan jeg jo lete litt for nå vet jeg jo hvordan de ser ut.

    Ha en fin dag , Marit.

    SvarSlett
  2. Hvitløk har jeg aldri prøvd å sette! Høres veldig spennende ut. Mye som skjer i hagen nå på våren, så her gjelder det å følge med!

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. En litt hektisk tid har ført til at bloggen din har blitt glemt.
    Så nå var det veldig mye fint å se på siden mitt forrige besøk.
    Jeg festa meg spesielt ved bildet av blomstrende lerk.

    SvarSlett