mandag 5. mars 2012

Den sikre død...


Nye småplanter, som faktisk fortsatt lever!.
Når jeg sitter og leser om alle hage-entusiastene som overvinter mengder med planter, må jeg bare bøye meg i støvet. Det får jeg ikke til! Noen få - som tåler å bli satt i garasjen og glemt til våren, klarer jeg - men da snakker vi noen FÅ. Mine fingre er slett ikke grønne om vinteren. Fingrene mine må være som stauder - det visner ned på vinteren, men våkner til liv på våren! :) Eller så har det rett og slett noe med at da får alt det grønne en pause, til fordel for mange andre fritidsaktiviteter. I fjor våres sådde jeg imidlertid en pelargonia, og da den bare så vidt rakk å blomstre før høsten, tenkte jeg det var verdt å prøve å overvintre den. Den ble derfor møysommelig gravd opp, pottet inn, og satt lyst på et sted jeg skulle se den ganske ofte. Er derfor råfornøyd med at jeg har klart å få den til å overleve en hel vinter hos meg. Kun de tøffeste (dvs orkideer, kaktus og sukkulenter) som klarer seg hos meg om vinteren nemlig. Nå har jeg toppet den, og fått enda to nye planter, så dette lover virkelig bra. :) Så nå skal jeg lese meg opp på pelliser på alle bloggene rundt om. Gleder meg alt! :)
Og sånn pleier det å gå.... :(

4 kommentarer:

  1. Artig sammenligning med fingrene dine og stauder! Jeg overvintrer endel, men ikke alt går like bra. Vinteren er alt for lang...

    SvarSlett
  2. Pga. plassmangel overvintrer jeg ikke så mange jeg heller. Men det er jo ekstras stas med de jeg greier å få til igjen. Har noen Pelliser jeg har overvinret og noen har desverre gått dukken. Lykke til med Pellisen(e).

    SvarSlett
  3. Så bra at du klarte å overvintre pelargonien din. Den ser jo veldig frisk og fin ut. Ekstra stas når du har sådd den selv.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Pelliser er det eneste jeg får til over vinteren! Jeg tar dem inn og gjør ingen ting med dem, men lar dem bare stå i mørke til over jul/nytt år.(vanner en gang i mnd)I januar setter jeg på lys og klipper dem ned! Noen dør, men de fleste klarer seg. Temperaturen ligger på rundt 5 grader!

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett