torsdag 15. mars 2012

Tang som gjødsel


Ikke dumt å være ved fjorden disse dagene.

Innsamling i fjærekanten.
I mai ifjor skrev jeg et blogginnlegg om asparges. Det gode med disse komentarene i bloggen, er at da lærer jeg hele tiden noe nytt. :) Inger Marie, som har bloggen "Hagerommet", tipset meg om  å bruke tang som tilleggsgjødsel på asparges, siden det er en strandplante. Det tipset har jeg tatt vare på til i år. Det er masse å lære om tang som gjødsel. Før i tiden var det mye brukt, og i "Tang som gjødsel" av McKinnon, Holm og Henriksen kan man lese at riksarkivene i Bergen angivelig skal ha brent i et forsøk på å hevde tangrettigheter. Her satser jeg på at de fleste er glade for at det plukkes litt tang, og at stranda ryddes før sommeren. Har du lyst til å gå i dybden, er nettsiden Agropub, Bioforsk økologsik sin nettside, fin. Her er det mulig å virkelig fordype seg, hvis en ønsker. Pleier å bli mest "lære ved å gjøre" hos meg, men gøy å prøve å få det til, da! Vet ikke om skylling av tang er nødvendig, men jeg gjør det for sikkerhets skyld. Tror ikke aspargesen hadde tatt skade av litt ekstra saltinnhold i jorda, men er ikke sikker på om naboplantene har lyst på ekstra salt. De siste dagene har det vært helt fantastisk vårvær, med over 13 varmegrader, så innhøsting av tang har vært en deilig jobb.

Tuer med blåveis som titter frem.

7 kommentarer:

  1. Så flott at man kan bruke ting fra naturen som gjødsel. Billig og greit!

    SvarSlett
  2. Jeg husker da mine foreldre plantet rabarbra i hagen vår i Finnmark la de tang nederst i hullet. Fiskemel ble brukt på potetene.

    SvarSlett
  3. Hei

    Jeg har brukt tang på mine asparges i flere år, og det fungerer fint, spesielt når jeg i tillegg legger sand oppå tangen. Asparges er jo opprinnelig en strandplante. Jeg bruker også tang i komposthaugen min om våren, for å få litt fart på den når det er mest tørt lauv i haugen. Lykke til.

    SvarSlett
  4. Husker bestefar hadde tang rundt bærbuskene og på rabarbraen.

    SvarSlett
  5. Så heldig du er som bor slik til at du kan få tak i tang. Sikkert veldig fin gjødsel.

    SvarSlett
  6. Jeg pleier også å skylle tangen for å være sikker.
    Jeg drar den opp fra flomålet og lar været vaske den. Det går kjapt med alt regnet i mitt område.

    SvarSlett
  7. Oj, nå fikk jeg vann på mølla - må hente mer, for tang er visst en svært så nyttig sak! Tusen takk for flotte innspill! :) Vi får satse på at vi klarer å dele, så vi unngår krig om tangrettigheter da! :) Ha en strålende helg. Anne Kari

    SvarSlett