fredag 27. april 2012

Fare for ny "dille"

Diller kommer og går, og jeg klarer ikke å bare velge meg en ting jeg driver med i hagen. I går var jeg på kurs i fletting av levende pil i Sandefjord, fantastisk morsomt. Veldig redd det blir enda en "dille" i hagen . Litt i krukke, og litt i hagen.

På bare en kveld laget vi belgisk tre, et snodd "David Drew" tre og vi ble vist hvordan vi lager et hegn og en portal. Heldigvis stoppet regnet opp i noen timer, så det ikke ble så vått å jobbe ute.

Kjøpte med meg en bunt med pil av en sort som heter 'Long Bud', Salix trianda 'Long Bud', for å være korrekt. :) Denne har lange helt rette fine skudd, og var fin å flette med. Skal lage meg et belgisk gjerde som skal sjule komposten min.

Et belgisk tre - jeg skal plante det ut i hagen til høsten, men i sommer skal
det pryde uteplassen. :)

Et 'David Drew' tre. Dette laget vi også. Krevde litt fingerstyrke å tvinne
stammen, men fint ble det, og nå skal det rett i jorda i ettermiddag.

Og et slikt belgsik gjerde skal altså rundt komposten.
Når det blir grønt og fint tror jeg det blir helt supert. :)


Ønskeprosjekt 1: Veldig lyst på en slik portal inn i hagen.

Ønskeprosjekt 2: Fra ungene; slik tunnel, med hytte i enden vil de også ha!
Vi fikk også se alt som kan lages med tørr pil, men det er nok fletting med levende pil jeg har mest sansens for - foreløpig....
Dette kan anbefales!

4 kommentarer:

  1. Så flotte ting du har laget! Jeg likte ikke så mye sånne pileting før, men nå har jeg begynt å få sansen for det :-)

    SvarSlett
  2. Så fint og så moro og lære , det der kunne jeg godt tenkt meg å lære også.
    Du kommer ikke til å kjede deg med det første tror jeg ,,gøy med diller,,

    Ha en fin helg , Marit.

    SvarSlett
  3. Det er utrolig spennende med pilfletting, og her har du laget mye flott! Belgisk gjerde rundt komposten er kjempelurt =) Jeg håper de klarer å få til et kurs i det lokale hagelaget også, for dette må jeg få med meg!
    Ny dille på vei!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Kjempe stas! Pil fletting er morro. Lurer på om jeg skal lage meg noen egne pil morplanter, så jeg kan lage spennende konstruksjoner hvert år ! Treet ditt ble kjempe fint!

    SvarSlett