tirsdag 3. april 2012

Fra sommer til vinter

Da er vel dette tiårets influensa unnagjort, og jeg kan tusle ut i hagen igjen, med skrekkblandet fryd. Da jeg krøyp under dyna var det rene sommeren ute, og vel oppe av senga igjen, er det blitt rene vinteren der. Så nå er jeg kjempespent på hvordan naturen takler rekordvarme og 20 plussgrader til 6 minusgrader. Rosene er kommet veldig langt, flere busker og trær står med store blomsterknopper, magnoliaen blomstrer. Hmm - håper intenst det går bra. Men mye har skjedd i løpet av denne uka i hvertfall, og hyggelig om du vil være med på en vårlig hagevandring.

Masse hvitveis ute, og koselig med vårlig bukett inne også
 - pleier å pynte med hvitveis til 17. mai, men må nok finne på noe annet i år.

En som ikke bryr som om det blir kaldere. Humla suser i krokusen allikevel den!

Jepp, jeg har også julerose. Jula varer helt til påske, vet dere. :)
Hos meg er ikke juleroser og snøklokker det minste tidlig, men koselig allikevel.


Påskeliljer til påske, ikke verst! Kan plukke inn buketter fra hagen i år, ikke kjøpe i butikken. Kult.

Aubretia - hageblåpute er nå en eneste stor blå pute på muren, og er bare så fin!
Normalt får jeg som regel to blomstringer, i år må da det gå fint.
Stjernemagnoliaen står i knopp, og blomstrer også. Litt usikker på om den liker dette normalt kalde været.
Tror den ble lurt til å vise seg litt tidlig av unormal varme, og varmerekorder i mars.
Dette er en busk jeg gleder meg til blir større. Trepionen er kommet langt allerede,
og det bekymrer meg litt. Heldigvis står den litt lunt, så lunt som det går når
det blåser nordavind fra alle kanter!

5 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du lar deg inspirere av de "nye" utekrukkene mine:) Har lagt meg til som følger hos deg. God påske! ;)

    SvarSlett
  2. Nordavind fra alle kanter er ingen spøk! I kveld har det heldigvis løyet litt, så jeg våger meg ut...

    SvarSlett
  3. Jeg tenker også på hvordan spirene klarer den kulda som kom. Jeg håper det går greit!

    Flotte vårblomster du har. Julerose er så fint og jeg har den på ønskelista mi.

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Så fine og vårlige bilder!! Håper alle knoppene klarer seg:) Synes julerosen din var alldeles nydelig:)

    SvarSlett
  5. Nydelige og etterlengta vårplanter! Endelig er tiden her, snart...

    SvarSlett