tirsdag 10. april 2012

Gjødsel i kjøkkenhagen

Nå har det blitt vått, og er helt supert vær å gjødsle i. Det store spørsmålet er kalk eller ikke kalk, og gjødsel - mengde og type. I år har jeg testet pH selv. pH er en form for å teste om vekstforholdene er sure eller basiske. pH = 7 er nøytralt, så under 7 er sur jord. Det er rimelig enkelt å teste pH. pH testes i en velling av 10ml jord og 25 ml vann. Testen bør tas utenom vekstsesong, og før gjødsling og evnt kalking. PH- papir fås kjøpt på apoteket, men er ganske så kostbart. Det er imidlertid mange pH-papir i en eske, så går flere sammen, blir det en overkommelig pris. Kanskje hagelaget eller hagesenteret i nærheten har? Her utfører også hagesenteret pH-test av jordprøver fra privathager, som en ekstraservice, men i år ville jeg altså gjøre det selv. Når vellingen er laget er det bare å dyppe papiret nedi noen sekunder, og så sammenligne mot fargekodene på esken. Ikke vanskelig i det hele tatt.

De fleste planter trives med pH rundt 6 - 6,5. Jeg var mest interessert i forholdene i grønnsakshagen, siden den jorda dyrkes mer enn resten av hagen. Det er vanlig å kalke i kål, for å redusere sykdom, men ellers ingen store regler. Jeg har ikke kalket grønnsakshagen i det hele tatt, men har i treaske fra vinterfyringa. Derfor var jeg litt redd for at pH-verdien i jorda kanskje hadde nådd litt høye verdier. I tillegg til å ha i aske, gjødsler jeg hver vår med kugjødselkompost og pelletert hønsegjødsel. Følger anvisningene på sekkene. Gjødsler godt på våren, og så gjødsler jeg to ganger til, frem mot juli, da som regel med hønsegjødsel eller annen nitrogenrik gjødsel. I tillegg er jeg nøye med vektskifte. Har blogget om vekstskifte før, og det finner du her.

PH-verdien i grønsakshagen lå på ca 6, så da må jeg ha gjort endel riktig, og jeg har ikke stresset med å gjøre noen endringer verken med kalk eller i gjødsel i år heller.

For å få en mer grundig gjennomgang av næringsinnholdet går det an å ta jordprøver, og sende inn til analyselaboratorier. Godkjente laboratorier finner du her. Litt ulik pris, men ikke kjempedyrt, og flere tar imot prøver også fra privathager. En ide å gjøre en gang i mellom, og ihvertfall hvis plantene sturer av et eller annet. Kanskje det er noen utstillere på hagemessa som også tilbyr dette? I hvertfall er det utstillere der som kan mye om gjødsel, og som sikkert kan komme med gode råd. Håper å se deg på bloggtreff.

1 kommentar: