torsdag 12. april 2012

Litt mel må til...

Blomstrende svibel i samplanting med tulipaner, Keukenhof, Nederland, 2011
Mange av dere, har sikkert fått med dere at jeg er veldig glad i tulipaner, og andre vårblomstrende løk også. Nå som vanningen ordner seg selv, der ovenifra, er det lettvint å gjødsle i hagen. Blodmel og benmel rundt tulipanene og de andre løkblomstene setter plantene pris på. Både blodmel og benmel strøs rundt plante, krafses litt ned i jorda, og så må det vannes, hvis ikke det regner da. Blodmel er veldig rikt på nitrogen (N), og må brukes sammen med annen gjødsel. Det trengs ikke store mengder, heller lite og flere ganger. Siden det ikke trengs så mye, får jeg blodmel til overs, men det sparer jeg til kjøkkenhagen. Salat, purre og kål setter stor pris på litt ekstra nitrogen litt utpå sommeren. Benmel har mer langtidsvirkende effekt, og er rikt på fosfor (P). Fosfor har positiv effekt på blomterdanning, fruktsetting og rotdannelse, og jeg synes å se at tulipanene danner bedre sideløk når jeg har på benmel, men dette er bare synsing fra meg, altså. Kommenter gjerne hvis du har noen slike erfaringer, så kanskje det blir litt mer hold i synsinga mi. :)

2 kommentarer:

  1. Ja, gjødsel er viktig til plantene, her sner det, og æ har du strødd gjødsel oppå sneen og roter litt i jorda etterhvert som sneen tiner der :)
    Det bar et nydelig bilde du hadde her :)

    Ha en fin dag , hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Hvor er det et godt billede af de smukke blomster.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlett