onsdag 18. april 2012

Mens vi venter... ompotting av Agapanthus

I dag er en slik dag, da jeg virkelig skjønner hvorfor jeg liker så godt å blogge. Lærer noe nytt hele tiden. Jeg har lest at Agapanthus (afrikalilje) skal ha det litt trangt i potta, men å finne noe helt eksakt svar på det har vært vanskelig å finne. Så sent som forrige uke, lette jeg rundt uten å finne noe helt konkret, men i dag... :) Den kjente danske hageentusiasten Claus Dalby skriver i dag om det på sin blogg, mit haveliv, og referer til en hollandsk produsent. Kan jo ikke garantere at dette er det rette svaret, men må si at dette virker lovende. Så nå skal jeg gjøre som herr Dalby, og se om det funker, altså ompotting til gradvis større potte hvert annet til hvert tredje år. Kjøpte en ny Agapantus i fjor, som jeg pottet inn i en litt større potte, siden jeg altså trodde den skulle stå trangt. Da trenger jeg ikke gjøre noe med den i år, annet enn å herde den til å trives ute. Den blir til gjengjeld godt herdet. Da det var varmt i mars fikk den gradvis komme ut, og nå har det jo bare blitt kaldere. Så lenge det ikke er kuldegrader står den ute, og ser faktisk ut til å trives med det. Lenge til den blomstrer, imens får jeg kose meg med det som er i blomst under snøen.... Kom mer hvitt i dag også.
Bilder fra morgenens hagevandring.

Min snøklokke kommer alltid sent, og etter snøen har gått, men nå ble det påfyll av snø.

Gulveisen  har allerede vist tegn til mistrivsel i kulda,
tror ikke dette gjør saken bedre, men den er fin der den stikker opp.

Blir noen fine kontraster med snøen. :)

En skikkelig fargeklatt i gråværet. Deilige vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar