torsdag 19. april 2012

Når jeg prøver og feiler blir det ikke alltid perfekt

På hagemessa snakket jeg med noen som mente det var mye glansbilder ute og gikk. Kun det beste som ble vist frem både på interiør- og hageblogger.
Det må jeg gjøre noe med.
Her følger et par bilder av en agurksort som skal være bra i krukke, og som jeg har sådd i år. Plantene var kjempefine helt til jeg begynte med herding. Tenkte de små plantene hadde lyst til å kose seg ute på terrassen, da vi hadde de deilige og varme dagene i mars. Husket å skjerme for sterk sol, men så var det den vinden, da. Plantene mine ble satt skikkelig tilbake. Heldigvis var det bare en som tok sin død av det, og vel innomhus igjen, har de startet opphentingen igjen. De ser ut til å ha funnet formen heldigvis , men det betyr at de altså
har sett betydelig mer pjuske ut enn her.

Så til deg som lurer på om du fikser dette med haging - det gjør du! Selv ei som liksom skal ha fem år på universitet, og er planteviter, lærer best ved å prøve å feile. Det heter seg at man lærer av sine feil, men det er morsommere å lære av andres, så her har dere min feil, så kanskje dere slipper unna med denne.

Nå skal jeg i hvertfall ta godt vare på plantene, så jeg får se om det blir slike gode lunsj-snack agurker som frøpakka lovet.


6 kommentarer:

  1. hehe, jeg har en egen tag på planteplaging, men jeg pleier ikke blogge mye om det for jeg blir gjerne litt lei meg og skamfull når jeg plager plantene ;)

    Og ja, jeg kan tenke meg at det er nyttig for andre å se at man ikke lykkes med alt, for alle hageeiere bommer på rimelig mye i løpet av en sesong. Jeg synes bare ikke det er så morsomt å blogge om det...

    Takk for jordtips :) Jeg blir ikke riktig klok på denne avfallsstasjonsjorda, den jeg hadde var det ikke for mye næring i iallefall.. men jeg suger til meg all kunnskap.
    Sekkejord blir det dog ikke her. 1000 sekker ville det blitt...

    SvarSlett
  2. Må smile litt jeg - for jeg gjorde det samme med mine planter nå i påsken- ca halvparten tok jeg knekken på:) Men nå i helgen skal jeg så nytt! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Det er nok ikke så ofte at det blogges om det som ikke går etter planen, men det handler jo også om det. Det er av erfaring at man lærer, og da må man feile litt.

    Så spennende med agurk i krukker. Håper dem kommer seg igjen. Jeg har gitt opp å så augrk, for dem dør når dem kommer i stor potte. De siste årene så kjøper jeg ferdige planter! I år skal jeg prøve meg på rosenkål, så får vi se hvordan det går.

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Agurk har jeg ikke prøvd, og det må nok uansett ventet til drivhuset er ferdig =) Ja, det vises nok mest glansbilder, og må nok innrømme at jeg tar mest nærbilder av plantene mine! Oversiktsbilder glimrer med sitt fravær, og ikke uten grunn for hagen er ikke helt som jeg ønsker ennå!
    Ønsker deg en fin avling med agurker :)

    SvarSlett
  5. Jeg prøvde agurk i drivhus i for.Selv der var det vanskelig å få god avling på 69 grader nord.Plantene ( som var kjøpt på et gartneri) sturet helt til jeg etter råd fra ei venninne, pakket de inn i plast. Agurkene må ha høy fuktighet for å trives og gi god avling her nord. Squash var enklere. Lykke til med agurkene. Jeg dropper de i år og prøver tomater.

    SvarSlett
  6. Min erfaring etter to sesonger med agurker er at de er vanskelige, og det har jeg også blogget om i håp om at noen der ute skal komme med gode råd. I år har jeg sådd en annen type frø og fått en haug med planter. Jeg har ikke turd å ha dem ute, for der tror jeg de visner fort, så det blir nok drivhus på agurkene. Men siden jeg har flere planter til overs skal jeg forsøke å sette noen i krukker på terassen. Man vet jo aldri.

    Ellers blogger jeg gjerne om dårlige erfaringer, men jeg glemmer ofte å oppdatere bloggen når det er travelt. Jeg liker best blogger med gode råd om fremgangsmåter og ikke minst oversiktsbilder, men jeg skjønner godt at man sper på med nærbilder når hagen ikke er på sitt mest optimale.

    SvarSlett