mandag 14. mai 2012

Å drive rabarbra mørkt

I våres leste jeg om å drive Rabarbra mørkt. Ser også Hageliv prøver dette i år. Om de har lengre erfaring vites ikke.
Å drive rabarbra i mørke, gir mer søte og sprøe stilker, og inneholder også litt mindre oksalsyre.
På hagemessa prøvde jeg å få tak i slike pene krukker, men det var det visst ingen som hadde. Vet du om noen i Norge som selger slike  - hører jeg gjerne om det.
Når man ikke får tak i det man vil ha, må man ta det man har. Så da ble det ei stor terracottapotte opp ned, med en litt stor stein på toppen.
Masse gode tips til rabarbradyrking finner du hos bioforsk. Det er skrevet for de som vil dyrke litt mer, men teorien gjelder oss alle.
Mine rabarbrastilker er nå straks klare for høsting, og da gjenstår det bare å finne ut om de er blitt søtere.





På Floriaden fant jeg en slik krukke, men ikke til salgs.

5 kommentarer:

  1. Stilig krukke, dumt den ikke var til salgs. Gleder meg til å se resultatet, og er spent på om rabarbraen blir søtere.
    Lykke til :-)

    SvarSlett
  2. For et spennende tips, dette må jeg jo prøve:-)

    SvarSlett
  3. Så artig, dette synes jeg var spennende. får lyst til å prøve selv.Blir spent på ¨se resultater.
    Får lyst til å prøve selv.

    SvarSlett
  4. Slike krukker så jeg i Wales for en del år siden, og har halvegs prøvd det ut - jeg har heller ikke en av de fine, britiske, men en noe redusert blomsterkrukke.
    Men Rabarbraen vokser ekstra fort oppi der, uansett!

    Hvis noen har lyst å importere slike krukker bestiller jeg tre! Eller en - kommer jo litt an på prisen...

    SvarSlett
  5. På TV- programmet "Trädgårdsonsdag" har de også prøvd ut dette, men med en sort plastbøtte. Gikk bra det også, men ikke så vakkert som terracotta- krukkene, da...

    SvarSlett