onsdag 30. mai 2012

"Lykkens blomst"

Trepion, buskpion eller Paeonia suffruticòsa. Min busk står på tredje året hos meg, og i år kommer den med fem svære flotte blomster. Arten finnes viltvoksende i Kina, Tibet og Bhutan, og selv om vi nordboere priser staudepionene, er det buskpionen som er verdsatt i Østen. Kineserne satte navnet "Lykkens blomst" og "Blomstenes konge", navn jeg synes er flotte til en så flott busk. Den kan bli opptil 2 meter. Et slikt flott eksemplar har jeg sett i botanisk hage i Amsterdam. Min er nå rundt en halv meter høy. Måtte den bli like stor.

Buskpionen har vært dyrket i Kina i mer enn 2000 år. Så lenge har vi ikke hatt den her. Den kom til Kew Gardens omkring 1790, og i Norge (Molde) på 1880-tallet.

Den er lite herdig, H3, men ikke la det stoppe deg i å prøve den ut. Vet den har klart flere vintre i Hamar, men da må den stå lunt, solrikt, og vinterdekking er absolutt nødvendig. Den bryter tidlig om våren, og kan fort få forstskader på skuddene. Jeg har ikke dekket min tidligere, men i år, etter en veldig varm mars-periode, la jeg over litt strie. Ser ut som jeg har fått kreditt for det nå. :) Den krever også litt lengde på vekstsesongen for god avmodning. Blir det tidlig vinter, og den ikke rekker å miste bladene er det sikkert lurt å dekke den til før vinteren kommer ordentlig i gang. Jeg har ikke gjort noe med hensyn til snø, men har opplevd en greinknekk som følge av tung snø, så et tiltak mot det burde jeg huske å gjøre hver høst. Ellers er den glad i kalkholdig, og godt drenert jord. Har ikke gjort egne tiltak for å bedre jorda hos meg, men alle slike tiltak hjelper for å styrke planten gjennom vinteren.

Buskpioner er ofte å få tak i som kultivarer = sorter (plante som er formert utfra gitte egenskaper hos de som lager dem). Sortene er ofte podet på rotbiter av staudepionen. Plantes de med podestedet under jorda, skal levetiden forlenges, siden planta da også kan sette røtter over podestedet. Dette visste ikke jeg, da jeg plantet min, så da får jeg heller kaste på litt jord rundt podestedet, så det kommer under til neste vinter. Rene arter skal være mer vinterherdige, så får du ikke til en kultivar, kan det være et tips. Vel verdt å prøve ut. Mange hagesentre fører buskpioner, ellers er pionhagen.no et alternativ. (Litt.: Landskapsplanter, Ole Billing Hansen, 2008)

2 kommentarer:

  1. Den er fantastisk fin Anne Karin du har all grunn til å være kry av den.
    Fint med litt nyttig info og historie om planten også (det er så mye jeg ikke vet)

    Ha en fin kveld , Maritklem.

    SvarSlett
  2. Trepion er drømmeplante for meg. ITOH-pion likeså.
    Jeg kjøpte dem hos Pionhagen, men jeg får dem ikke helt til.
    (Ikke noe galt med pionrøttene jeg kjøpte altså. Det er nok heller piondyrkeren).

    SvarSlett