torsdag 14. juni 2012

Kjøkkenhagen

Siste rapport fra kjøkkenhagen.


Nå er plantene så store, at de er enkle å prikle. Her er det mangold, knutekål og rødbeter.Mangolden spirte så bra, at etter prikling har jeg nå mangold mange flere steder i hagen, enn bare i kjøkkenhagen.



På Floriaden kjøpte jeg en blanding med japansk salat-miks. Foran mizuna-salat.  Disse frøene kommer på papirrull, så her slipper jeg å prikle.
De har spirt godt - alltid litt spennende med frø fra utlandet.
Nå har de blitt enda større enn på bildet. Smaker kjempegodt!


Kassene fra Nelson Garden har vært en lur investering. Nå har jeg godtet meg med egne reddiker i et par uker alt, og forrige dagen kunne jeg høste den første mini-agurken.
Kjøpte mini-agurk 'Cucino' fra Zimtrade i år. Den må jeg ha til neste år også. Nesten alle frøene spirte, og plantene produserer små agurker som bare det! Har også noen planter i krukke på verandaen. De er ikke høsteklare enda, men de trives godt - så snart blir det enda mer agurk. Agurkene smaker akkurat som de store - søte og gode.


Kan være fint i kjøkkenhagen også - ikke bare nyttig. Gressløk i forgrunnen, bjørnerot bak.
Høster litt for sjelden, så nå er de i blomst, men det gjør ikke så mye.

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for hilsen hos meg! Mangold var det jeg ville så! Jeg har lett og lett i hukommelsen min. Tror du det går å så den nå, eller trenger den lang vekstsesong?
    Veldig flott kjøkkenhage!Miniagurk hørtes også veldig lurt ut. Det er så godt med agurk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg! Tror det er litt sent, men hvis du sår og legger over acryl-duk, så den får litt gode betingelser i starten, og det blir en fin høst - da tror jeg det kan gå. Lykke til!

      Slett
  2. Så flott med egen kjøkkenhage.
    Jeg syns også det er dekorativt, spesielt blomsten på gressløken.

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Ja blomstene på gressløken er vakre. Jeg må alltid la noe av planten få lov å blomstre. Men nå har jeg plantet flere, så det skal bli noe både for gane og øye.

    SvarSlett