torsdag 21. juni 2012

Klematis til pynt

Nå har jeg prøvd å dekorere den rustne stolpen til oljelampa et par år. Det er litt steinete og tørt, der den står, og jeg måtte ha en plante som ikke ble altfor dominerende. Poenget er jo å ha lys i lampa på fine kvelder. Valget falt på en Clematis mont. 'Rubens'. Dette er en bergklematis, som tåler ganske mye med hensyn til vokseplass. Den blomstrer ganske tidlig, og er nå i ferd med å avblomstre. Denne klematisen trenger ikke beskjæring, hvis det ikke er behov for det, og skal den beskjæres, så gjøres det nå - etter blomstring. Klipper bort døde kvister på våren, gjødsler litt - og så klarer den seg selv. Vi har kranglet litt, hvorvidt den skal klatre oppover, eller utover i blomsterbedet. Den har nå endelig skjønt poenget, og er på vei oppover. Den rosa blomsten blir ganske tøff til den rustne stolpen.

2 kommentarer:

  1. Lekkert! Jeg misunner deg den, for den er jeg nesten sikker på at ikke er herdig her. Den er i hvertfall mindre herdig enn andre klematis har jeg lest. Nydelig farge på den! Men den som ikke våger osv... Kanskje jeg skulle prøve den engang. Ha en fortsatt fin torsdag.

    SvarSlett
  2. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor er den smuk. skøn farve.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett