tirsdag 31. juli 2012

Frem fra ferien!

Titt tei - her er jeg igjen! Det er deilig med ferie, altså. Min ferie har også i år vært i skog og mark et par ulike steder i landet. Det blir det fint lite hagebilder og hageting å blogge om. Ikke er det dekning langt inni skogen heller. Her kommer allikevel noen feriebilder. Var også på familietur for å se på Tour de France, og i Frankrike er det blomster å ta bilde av. En hageentusiast fornekter seg ikke.


I den koselige byen Les Rousses i Jurafjellene finnes den en trivelig spisested.
Mellom gata og bordene på fortauskanten var det plassert et slikt blomsterinnslag.
Det er ikke pent å stjele andres ideer, men det er absolutt lov å la seg inspireere!


Alt sto i stil, så på veggene hang den hvite petuniaen i hjemmesnekrede potter. Skjekk lokket under!


Dette er ikke noe spesielt syn i alpene. Byene i alpene er kjent for å pynte fasadene med blomster.
Utrolig vakkert - det er det. Og når jeg går og kikker får jeg det ikke helt til å stemme at vi nordmenn ligger på europatoppen hva blomsterforbruk angår. Vi burde bli flinkere til å dele med hverandre i hvertfall - tenk så fine gatene i Oslo, Bergen og Trondheim ville bli da? Ikke for det - noen perler har vi jammen her hjemme også, men generelt tør jeg påstå vi kan bli bedre!


I Lausanne fant jeg en søt småblomstret tagetes i en kjempeutgave. Lurer på om dette kan være en som heter Tagetes signata? Noen som er gode på tagetes? Kanskje ikke verdt å anbefale tagetes i disse snegletider, men for oss som enda ikke har de ekle dyra - dette var en flott sommerblomst.


Ipomoea, som Anne og Moseplassen blogget så varmt om i våres sto tett i tett i veirabattene i Lausanne.


Jeg har ikke vært i Frankrike uten å ha sett lavendel. I år ble det alpene, men kanskje det blir sletter med lavendelblomstring et annet år?

2 kommentarer:

  1. Wow... for noen utrulige flotte bilder.
    Der var de jaggu flink til og pynte i gater og på husveggene, du er heldig som har vært på en sonn fin tur :)

    Ha en fin dag videre, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Du har vært på en ferie jeg godt kunne tenke meg! Satt og så på Tour de France hver dag. Lavendelåkrene må være en flott syn, så du må nok få de med deg en annen gang.

    SvarSlett