onsdag 4. juli 2012

Roser

Nå blomstrer rosene - og det er så vakkert! Litt irritert på meg selv, når jeg skriver blogg. Jeg har nemlig plukket roser ut fra at jeg synes de er vakre, og at de tåler mye. Trodde jeg hadde alle etikettene, men den gang ei. Dermed har jeg ikke navn på alle - men vakre er de da. På hagemessa traff jeg noen trivelige rose-entusiaster. Det endte med medlemskap i Norsk Roseforening. Har kjøpt meg sortsliste til rosene, så kanskje det må være vinterlektyre. Da kan det jo hende jeg klarer å plassere noen flere egne roser også. Roseforeningen har forresten rosedager i Freiaparken til helgen. Jeg får det ikke til i år, men det er absolutt verdt et besøk. Følg linken til Norsk Roseforening, så finner du mer.
Her er i hvertfall rosene som blomstrer nå :-)


Over og under er en kraftigvoksende rose jeg har fått av svigermor.
Den har vært på gården der i flere generasjoner.
En honningrose av noe slag, tror jeg.



Knoper er også vakkert.


En klaserose av noe slag.



Dette vet jeg er 'Astrid Lindgren'.


En litt morsom variant - frodig liten busk.






3 kommentarer:

  1. Så mange nydelige roser! Ingen av mine har begynt å blomstre enda. Jeg får kose meg med dine flotte bilder i regnværet.

    SvarSlett
  2. Flotte roser du har, jeg er også glad i roser, men må holde meg til de herdigste siden jeg bor i H-6, men det er da noen å velge i allikevel. Er ikke så flink på rosenavn, men den flekkete kan være en Rosa Mundi, har den her, men den viser gjerne litt av pollenbærerne. Takk for kommentar hos meg, glad for nye hagebekjentskaper :) Jeg la meg til hos deg, så finner jeg deg igjen.
    Nyt sommerdagene.

    SvarSlett
  3. Du har virkelig mange flotte roser!

    SvarSlett