tirsdag 16. oktober 2012

Løsningen på problemet Agapanthus?

Å kalle Agapanthus-planten (Afrikaliljen) min et problem er ikke riktig, men en utfordring, det er den! Vil jo så gjerne at den skal stå og blomstre like fint hvert år, men det er slett ikke alltid den innfrir mine ønsker. I april fant jeg i det minste en liten veiledning hos Claus Dahlby, og den mannen kan det! I år har liljen blomstret mer en noen gang, og det til tross for den kalde våren. 15 blomsterstilker har jeg hatt på denne ene planta. Jeg har ikke satt den inn enda, og det ser ikke ut til at den har trengt det heller. Blomstene er ikke like vakre som i sommer, men slett ikke stusselige. Nå står den lunt inntil husveggen i Ljungbykrukka, så skal den få komme inn i garasjen når det blir fare for frost igjen. Lengst mulig ute, og minst mulig dill - det må være løsningen. :) Vi to skal bli venner, kjenner jeg, dette er plante som er tilpasset mitt liv! Blogginlegget med referansen til herr Dahlby finner du her. Så gjenstår det bare å se om oppskriften fungerer neste år også.....

3 kommentarer:

  1. Så flott med 15 blomsterstilker! Hva gjorde du i sommer i forhold til andre år?

    SvarSlett
  2. Jeg lurer også på hva du har gjort? Utrolig med 15 blomsterstilker! Jeg har hatt en eller to blomsterstilker på min, som er flere planter i en stor potte som derfor er trang for plantene. I år har jeg ikke hatt noen blomster.

    SvarSlett
  3. Hvordan jeg fikk det til? Jeg gjorde ingenting! :) Claus Dahlby anbefalte ompotting til gradvis større potte hvert andre til tredje år, og siden jeg potta om til mye større potte i fjor, gjorde jeg ingenting i år. Den ble skikkelig herda på våren også, siden jeg dro den ut i mars når det var varmt, og lot den stå ute selv om vi fikk en kald april. Blir veldig spennende å se om det blir blomster neste år, for tenker jeg ikke potter om neste vår heller. Lykke til dere to!

    SvarSlett