lørdag 20. oktober 2012

Nyttige grønnkål

Rød grønnkål i flørt med det bjørnebærskudd.
Jeg fikk helt dilla på grønnkål i fjor. Den er superenkel å få til, og blir stor og flott. Har plantet både grønn og rød variant, og estetisk er den bare vakker i kjøkkenhagen. Ikke veldig flink til å bruke den i maten, men blir stadig bedre.... Nå fant jeg en notis på forskning.no, som i hvertfall understreker hvor viktig frukt og grønt er i kostholdet. Forskning.no viser til en forskningsrappert som sier at grønnkål hemmer uønsket cellevekst. Det er alltid debatt rundt forskningsresultater, og hvor riktig eller galt dette resultatet er skal ikke jeg ta stilling til. :) Men at frukt og grønt er bra for kroppen, det er de fleste enige om. Så planlegg kjøkkenhage neste år, hvis du ikke alt har en! :)

4 kommentarer:

  1. Hei, jeg har hatt grønnkål et år i verandakassa mi, men jeg ble så skuffet over smaken. Jeg trodde jeg kunne ete den rå, men det var ikke godt. Må vel kokes kanskje? Den rød var veldig pen! Får prøve igjen til neste år kanskje.

    SvarSlett
  2. Hei Anne Kari! Grønnkål må være sunn mat,ja:-) . Takk for hyggelig kommentar hos meg. Har akkurat lagt meg til som følger på din blogg. Ønsker du mer tips om betong, har jeg litt på eldre innlegg, ellers er du hjertelig velkommen til å ta kontakt.

    SvarSlett
  3. Jeg har også dilla på denne kålen, men særlig god er den ikke. Smoothie kanskje? Har prøvd stuet, woket, kokt og stekt, smaker innmari grønt på en måte. Men ei utrolig flott plante i hagen, både grønn og rød :)

    SvarSlett
  4. Vi har to typer i hagen og mulig jeg må prøve en med flikete blader. Den så jeg på gardners world i høst. Den rødbladete får stå i fred for kålsommerfugler her, så den liker jeg! Hakket frityrstekte blader skal smake som seaweed og er flott som strø på supper osv :-) Super plante!

    SvarSlett