torsdag 22. november 2012

Purpursolhatt - Echinea

Rydder litt i gamle bilder, i et heller helgrått novembervær. Fant noen morsomme bilder av min ene solhatt, som jeg hadde lyst til å dele. Jeg har bare denne ene planten, men kunne godt tenke meg en eller to til. Det botaniske slektsnavnet Echinea kommer i følge Knut Langelands bok "Stauder i norske hager" av den avblomstrede blomsterbunnen. Pinnsvin og kråkebolle heter ekhinos på gresk. Jo, det kan absolutt ligne litt på et pinnsvin. Fint er det i hvertfall, og gjør denne høststauden til et vakkert innslag i høsthagen, også etter avblomstring. Ikke alle stauder som beholder skjønnheten så lenge. Jeg ønsker meg også et ekte pinnsvin i hagen. Komposthaugen står klar, men venter fortsatt på at det skal komme en liten familie flyttende. Får trøste meg med stauden så lenge.
 


3 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Ja, det er fint å ha et arkiv å hente fra når været er så nitrist som nå. Det var nytt for meg opprinnelsen av navnet. Knut Langeland er en kunnskapsrik mann. Jeg har flere hagebøker av han, men ikke den du nevner. Kanskje jeg skal sette den på ønskelisten til jul... Ha en fortsatt fin torsdag!

    SvarSlett
  2. Kjempefin plante og bilda dine er flotte.Kjekt å drøyme seg litt tilbake no i mørketida.
    God helg til deg.

    SvarSlett
  3. Så fina bilder av en vacker blomst. pinnsvin eller ikke så er den ståtlig :)

    SvarSlett