onsdag 12. desember 2012

Det er viktig å kose seg...

Fra fjorårets hagetur til Floriaden.
I dag er kalendergaven staudefrø. Jeg frister med:
- Anemone rivularis - hvit anemone
- Arum maculatum - flekkmunkehette
- Gaultheria miqueliana - berglyng
- Actaea spicata - trollbær
- Pulsatilla alpina ssp. alpina - kubjelle

Gratulerer til Marit som vant gårdsdagens kalendergave.
I dag har jeg tenkt til å ta en pause i julestria, og kose meg litt. Se gjennom gamle bilder, se noen gode hageepisoder på nettet. Det er også en egen nettside for plantenyheter. www.newplantsandflowers.com. Den er vel verdt et besøk. Er det ikke midnatt innen den tid, så skal jeg stikke nesa ned i et eller flere hageblader, eller planlegge årets hagetur til våren.
Jeg skal sammen med en god venninne prøve noe nytt i år. Vi går for ferdig opplegg, og reiser med Linnea Reiser. Italia-tur og Lazio i april - kjenner jeg blir i supert humør bare ved tanken. :)
God førjul, dere!

Noen gode programmer:
Grønn Glede på NRK
Drømmehaver på DR2
Tinas trädgård på TV4
Gardeners World BBC

Her er ei som har tatt blogging litt lenger... besøk Hannes Hage.

6 kommentarer:

  1. Tänka på hage och frö är aldrig fel, speciellt inte nu när man har så mycket annat runt sig. Vilken härlig avkoppling :)

    SvarSlett
  2. I alle dager, nå gir jeg meg helt over. Tenk at jeg vant hos deg igjen! :-) Tusen takk!
    Den munkehette, Arum maculatum prøvde jeg å så for et år siden, men fikk den ikke til å spire. Har du noen gode tips? Jeg så de i en hage i Sandefjord som hagelaget besøkte, og falt pladask ;-))
    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sådde i Mars, og da spirte den. Min døde imidlertid i fjor vinter, så tror det er en ide å vinterdekke. Lykke til.

      Slett
  3. Hei! Jeg så du hadde vært innom hos meg, så måtte jeg jo se hvor du "holder til" :-) Takk for koselig kommentar! Jeg er så veldig glad i jula selv, så det er koselig å kunne formidle litt av den gleden og stemningen til andre. Så flink du er som lager kalender på bloggen, og hyggelig for oss andre! Legger meg til som følger hos deg, så kommer jeg innom seinere. Hyggelig med flere vestfoldinger her inne! Fortsatt god adventstid til deg.

    SvarSlett
  4. Artig bilde!
    Ja, det er viktig å finne tid til å slappe av og kose seg også, innimellom alle juleforberedelsene.
    Så spennende med hagereise til våren. Det er virkelig noe å se fram til.

    SvarSlett
  5. Hei! Vet jeg er en dag for sent ute, men måtte legge inn en hilsen likevel. Full fart med folk på lutefisk;) Takk fot gode tips. Så herlig å planlegge vårens hagetur nå i vinterkulden. Nydelig bilde. Kunstverk:)

    SvarSlett