mandag 3. desember 2012

Egenprodusert dørkrans

Her følger oppskriften på en veldig billig og enkel dørkrans som nesten uten unntak er laget av materialer fra hagen. Jeg synes det er veldig greit å bruke litt vintergrønt nå. Da beskjærer jeg bort greiner som har vokst seg for store i løpet av sommeren. Jeg er ikke blomsterdekoratør, så noen tekniske feil er det sikkert. Tenker at siden den ikke er laget for salg, så gjør det da jammen ikke noe. Den henger fint sammen, og kommer til å gjøre jobben sin for meg.
Kurven full av lurvete einer og sypress. En god saks og en halmkrans. Litt ståltråd også -
det er alt for å få en grønn krans.

Sikkert ulike måter å gjøre dette på, men jeg lager meg små buketter med grønt,
 som jeg surrer fast rundt halmkransen. Jeg synes den blir tettest og mest jevn da.

Ikke veldig vakker bak, men her syns surringa mi. :)


Lager meg en opphengskrok at ståltråden når jeg først er i gang.

Trer i noen pilgreiner i kontrastfarger. Disse er gule og rødbrune.
Røde kornellgreiner blir sikkert lekkert, men det har ikke jeg i hagen min.

Så surrer jeg fast litt pynt. Kongler fra lerk og furu og en avbrukket vrihassel.
Noen røde bær fra mispel, og en eikehatt. Lurte inn et hjerte, men hadde klart meg fint med
noen flere bær og kongler.

Vips - dørkrans fra hagen ved døra.
Dagens kalendergave er et lite hjerte - som et alternativ hvis tiden ikke skulle strekke til kransbinding allikevel.

Gratulerer til Marit som vant gårdsdagens kalendergave.

7 kommentarer:

  1. Så koselig dørkrans og hjerte du har laget :-) Godt med alt det vakre vi finner i naturen, det gir en ekstra glede. Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at jeg vant i går! Det var jo veldig overraskende :-) Det var en flott krans du lagde der. Din måte var fint beskrevet her. Ha en flott ny uke!

    SvarSlett
  3. Siden jeg er her for første gang, må jeg kommentere det fine profilbildet ditt:-) Ser at det er mange H-soner fra meg til deg! Rosa magnolia - only in my dreams! Koselig med kranslaging, hagelaget vårt elsker juleverkstedet vi pleier å ha,
    der vi lager mange fine kranser av naturmaterialer:-)

    SvarSlett
  4. Kjempefin dørkrans Anne Kari. Hjemmegjorte kranser er som oftest de fineste siden de avspeiler personligheten til de som befinner seg innenfor døren :-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
  5. Så flott dørkrans. Jeg prøvde meg på å lage en krans, men den ble så stor. Lurt å bruke en ferdig ring, for da henger den bedre sammen. Som du skjønner så ble ikke min den flotteste kransen ;))

    Ha en fin mandagskveld! Klem Vivi

    SvarSlett
  6. Åh, så fin en krans du har laget da:) Ikke noe er som hjemmelaget julepynt. Så enkel stil og så dekorativ!

    SvarSlett
  7. Kjempefin krans!
    Liker best de hjemmelagede/lage selv, det blir mer julete da!
    Men det spørs om jeg må kjøpe noe i år... :-)

    SvarSlett