torsdag 6. desember 2012

Hagevandring på vinterstid

I dag er det Nilsmesse eller Nikolausmesse. I følge gammel overtro er dagen full av uhell. Ikke skal man plystre heller. Går du tur i skogen må du regne må å gå deg bort, men det skal visst hjelpe å gå med lua på vranga. Ut på tur med vrengt lue, så skal jeg liste meg forsiktig ut i hagen, og vie litt oppmerksomhet til hagenissen. :) Her kommer noen bilder fra hagen, tatt i går. Ikke mye grønn hage nå, nei - forbered dere på mye brunt. Litt av det som er moro med haging er å få til nye blikkfang gjennom året. Det blir mye fugl og noen pyntegjenstander som gjør hovedjobben med å pynte på vinterstid, men skal ikke glemme at noen planter er vakre på vinteren også. Gruelig kaldt å ta bilder, slik på vinterstid, det er i hvertfall sikkert.


Hekken er i hvertfall tett og fin, og jeg synes den er vakker når den er brun, jeg.

Rododendron, klar til vårblomstring.

Blomstrende hageblåpute. Disse små blomstrer for annen gang,
og stakkar'n rakk ikke å gjøre seg ferdig før kulda satte inn.

Burde vel vært tatt inn til ølbrygging til jul, men humla er fin slik også.

Vrihassel - det er nå på vinteren den virkelig får vist seg frem.

Gul blærespirea, som enda har bladene på.

Solhatt blir tøff med snø på også...

og her har den blitt et nytt lite kunststykke.


Gratulerer til Jannibele, som også vant gårdsdagens kalendergave. :)
I dag frister jeg med flere staudefrø fra Staudeklubben i Vestfold. I dag er det frø av:
  • Anemone hupehensis - Høstanemone
  • Clematis recta - Kjenner bare det norske navnet stivranke, noen bedre forslag?
  • Haberlea rhodopensis - Fagerblomst
  • Lamprocapnos spectabilis 'Alba', syn. Dicentra spectabilis 'Alba' - Hvit løytnantshjerte
  • Meconopsis betonicifolia - Blå valmuesøster
Har du lyst til å være med i trekningen så legg igjen en komentar, husk e-post hvis du ikke har blogg.

7 kommentarer:

  1. Hekken er kjempefin! For en herlig vegg i hagen.
    Humle synes jeg er så vakker. Den vil jeg skaffe meg til hagen i sommer:)
    Fine bilder fra hagen din:)

    SvarSlett
  2. Vinteren i hagen er ikke like vakker som om sommeren, men den er vakker på sin måte.
    Æ pleier også og gå rundt og studere hagen min på denne tia, og mye er som kunst som du beskriver her :)

    Fine bilder.

    Ha en fortsatt fin advent,

    hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Flott med hagevandring midt på vinteren!

    SvarSlett
  4. Ingen plystring eller skogstur i dag.
    Fin vinter hagevandring du tek oss med på.
    Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  5. Du store min:)Tusen takk for nok en premie fra kalenderen! Så fin nisse at. Nå ble jeg glad. Har vunnet mer de siste dagene enn jeg har gjort tilsammen de siste ti årene:) Så vakkert og tøft i vinterhagen din. Det gjelder virkelig å holde blikket åpent på hagen hele året igjennom. Hver tid har sitt preg. Solhatten var utrolig tøff med snø på.

    SvarSlett
  6. Det er en utfordring å få hagen til å väre fin hele året. Du har klart det fint synes jeg - den hekken er jo lekker og Solhatten er fin på vinteren også:-)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Hei, overraskelse, gitt:-) Min adresse er Åse Sæterøy, Kippersundvn. 21, 6430 Bud
    Tusen takk!
    Hilsen Åse

    SvarSlett