lørdag 22. desember 2012

Heller sand enn salt, takk

Mildværet som var på besøk midt i måneden tok vekk det fine vinterføret og erstattet det med is. Ikke helt håpløst oppe i høyden, her jeg bor, men i bygda er det glatt! Skal jeg strø foretrekker jeg sand fremfor salt. Plantene, og gresset, trives skikkelig dårlig med salt. Det vet sikkert alle som bor i nærheten av offentlig vei som saltes. :( Betongheller trives heller ikke med salt. Sanda blir bare fin toppdressing på gresset, og skader heller ikke stort i blomsterbedet. Dessuten veldig greit å feie bort på hellene. Singel går sikkert bra det også, men jeg synes sand blir mer usynlig på våren. Singel er imidlertid fint, der jeg allerede har singel under isen... :)
I dag frister jeg med noen staudefrø fra Staudeklubben i Vestfold igjen.
  • Actaea cimicifuga (syn. Cimicifuga foetiola), Ormedrue (Marits hagedagbok har et nydelig bilde av denne.)
  • Fritillaria meleagris, Rutelilje
  • Heuchera sanguinea, Blodalunrot
  • Primula denticulata, Kuleprimula
  • Sanguisorba officinalis, Blodtopp
Kuleprimula, som måtte tåle plutselig snøvær i fjor vår.:(


En av mine favoritter, rutelilje. Elegant og enkel på en gang.


Gratulerer til Marit som fikk gårdsdagens kalendergave.

5 kommentarer:

  1. To nydelige favoritter du byr på i dag:) Plantet rutelilje i høst, så det blir stas til våren. Kuleprimulaen er helt bedårende. Må absolutt skaffe meg det. Jeg lurte på om du har noen såtips til frøene jeg var så helid å vinne? Tusen takk for super junior-spade. Kjempekjekt!

    SvarSlett
  2. Ja jeg er enig med deg, salt vil ikke jeg eller ha i min hage.
    Så flotte frø.

    Ha en fin helg, Maritklem.

    SvarSlett
  3. Ja, all denne saltingen er helt unødvendig, for det er bedre med sand på alle måter. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig når det gjelder strøing!
    Salt er noe herk, ødelegger både sko og biler - og ikke minst planter!
    Her vi bor nå, salter de, desverre. Har du noe tips til planter som er lave, brer seg utover og tåler salt? Vi kan ikke ha hekk helt ut mot veien, da kommunen må ha mulighet til å legge opp snø/ kan brøyte i filler hekk eller gjerde.

    Ha en fin adventsinnspurt!

    SvarSlett
  5. Hei,
    Heilt enig med deg. Mykje bedre med sand enn salt. Saltet er noko griseri både for plantane og for dei som rullar med fire hjul :))
    Herlige staudefrø.....det er absolutt min favoritt og ormedrue er på ønskelista.

    God natt til deg.

    SvarSlett