mandag 10. desember 2012

Juletreet

Tradisjonen med juletre kommer fra Tyskland. I Norge ble det ikke vanlig før 1850. Nå er det mange trær å velge i, ekte og uekte. Tradisjonelt skulle de pyntes med lys, flagg, stjerne og engler - nå pyntes og styles det i alle farger og fasonger. Jeg var på Maihaugen i begynnelsen av desember - der var det pyntet både slik det var før, og slik det er nå.

Juletre pyntet, slik det var rundt 1920

Designjuletre fra i år - pyntet med hus

Jeg veksler mellom å ha tradisjonell gran og edelgran, og synes det er koselig å ta frem den samme pynten år etter år. Noe er arvepynt, og noe er minner etter koselige turer, som denne til Maihaugen. Litt avhengig av hvor mange nåler som sitter igjen på treet når det bæres ut, bruker jeg det omigjen i hagen. Det er super dekke på rosene, og andre planter som skal beskyttes mot sterk vårsol.
Gratulerer til MarJe som vant flere staudefrø i kalendergaven i går. Har du lyst på en kurv med godt til å henge på treet, som kan minne om koselige hagestunder - legg igjen en komentar og bli med på trekning.

Var heldig med grana ifjor. God kortreist norsk gran, med pen fasong
og nåler som hang på ut jula. Lurer på om det er mulig med slik flaks to år på rad?

Julekurv med blomstersjokolade - kanskje den blir din?

7 kommentarer:

  1. Ja, juletrærne har endret seg mye på noen år. Faktisk så var det sånn juletrærne også så ut på 60-70 tallet også, som de var i 1920. Jeg har sett mange flotte "nymotens" juletrær, men det med hus hadde jeg ikke sansen for. Får håpe du får et nytt flott juletre i år da! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Tak for de gode billeder af juletræet år 1920 og Designjuletre fra i år - pyntet med husår.
    Flot julekurv.
    Ha´ en god dag/aften.

    SvarSlett
  3. Å titte innom din flotte julekalender bringer frem gode barndomsminner:) Kjekt å kunne få "åpne" kalenderen hver dag som voksen også. Artig med dagens historieundervisning om juletreet. Det blir ikke juletre hos meg i år, da vi skal til Bergen og feire. Der pynter jeg treet med et herlig sammensurium av gamle kuler og andre rariteter. Et tradisjonstre blir det:) Same procedure as every year. Lykke til med din pynting.

    SvarSlett
  4. Jammen har det forandret seg. Jeg var på Maihaugen på torsdag, men synes nok ikke at juletreet der i år er så fint. Likte bedre de strikka julekulene.

    Ønsker deg en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  5. Ja tidene forandrar seg og pynten med den. men kan ikkje sei eg likte så godt det siste treet du viser.
    Lurte faktisk på om eg skulle forandre pynten i år til berre hekla krystallar men føler det blir uvant så kjem nok opp den som ligg lagra :))
    Guri så glad eg er for å vinne stauderfrø ein gong til. Regnar med du har adressa mi, visst ikkje får du sei ifrå :))

    Ha det godt, Klem.

    SvarSlett
  6. Hei igjen! Tusen takk for spennende julepakke i posten i dag. Så mange spennende frøsorter og en herlig nisse. Den har allerede fått plass i Amaryllispotten. Hvis du vil hilse på den, så finner du den her: http://enerhagen.blogspot.no/2012/12/mandagstema-julestemning.html

    SvarSlett
  7. Hei! Når det gjelder å pynte juletreet, er jeg nok ganske konservativ. Det skal pyntes som tidligere år. Pynten skal ikke henge nedover, men rundt treet! Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlett