tirsdag 4. desember 2012

La det snø, la det snø, la det snø!

Jeg er veldig glad for at vi har fire årstider. Selv om det blir litt stille på hagefronten på vinteren, er det koselig å pusle og planlegge litt inne. Koser meg med det fantastisk vakre lyset vi har ute, men litt glad vi ikke har lang mørketid her sørpå. Her har det kommet skiføre, og det er deilig. Plantene i hagen setter ikke alltid like stor pris på denne snøen, da. Det luner godt mot kulda, men hvis ikke jeg går og rister av tung snø, får de noen virkelig rare fasonger til våren. I værste fall blir det greinknekk. Dagens gjøremål er derfor en hagetur og riste litt snø, men det er bitende kaldt, så det gjelder å riste litt varsomt.


Oppdaget plutselig et flott hjerte der midt i dødt irisgress.
Frøkapsler er gøy!

Denne hekken blir ukul å få i fasong til våren, hvis ikke jeg gjør noen grep nå.
Har prøvd å klippe den i pyramidefasong, slik at snøen skal dette av,
men den må visst fortsatt ha litt hjelp.

Kalendergaven i dag er staudefrø, fra medlemmer i Staudeklubben i Vestfold. Kan jeg friste med
  • Dodecatheon jeffreyi - Gudeblom
  • Edraianthus tenuifolius 'Albus' - her har jeg ikke funnet noe norsk navn, kommenter gjerne hvis du kjenner til det. Nydelig liten krypende steinbedsplante med klokkeformede blomster.
  • Gentiana asclepiadea 'Rosea' - Skogsøte
  • Gentiana makinoi - Makinosøte
  • Heuchera cylindrica - Alunrot
Gratulerer til Hageåse som vant gårdsdagens kalendergave.

7 kommentarer:

  1. I følge værmeldinga så skal det snø her også, fra i morgen av. Det gleder jeg meg veldig til, for da blir det skikkelig julestemning!

    Kos deg med snøen! Klem

    SvarSlett
  2. Her hard et nesten ikke kommet snø i det hele tatt. Vi fikk 10 cm med blytung snø som ble redusert av regn til 5 cm. Så den snøen isolerer nok ikke så veldig godt tror jeg. Håper på snø fra i morgen ja. Irishjertet ditt var kjempefint!
    Spennende frø du har i dag. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min! Super at du kommenterte for da fant jo jeg veien hit også! En flott blogg du har, så jeg legger meg til som fölger.
    Her har vi fått sånn ca 20 cm snö skulle jeg tro, og mer skal det tydeligvis komme. Meteorologene har lagt ut en advarsel om snöstorm her imorgen:-(
    Håper du får en fin tirsdag!

    SvarSlett
  4. Så utrolig vakkert med snø i Hagen din! Nydelig julehjerte naturen har skapt hos deg! Er det ikke flott å gjøre sånne oppdagelser på tur i vinterhagen:) koselig å titte innom deg og adventskalenderen. Blitt et daglig høydepunkt. Takk for det!

    SvarSlett
  5. Så hyggelig blogg!
    Fine vinterbilder.
    *Legger meg til som følger*

    SvarSlett
  6. Det var flott med snø hos deg. Det er fint for plantene med ei god dyne som varmar om rota. Her hos meg er det snølaust og kaldt.
    Så flink du er som har laga til julekalender og så kjekt for oss.
    Frø er toppen :)
    Ha ein fin Onsdag.

    SvarSlett