søndag 9. desember 2012

Lyssetting i hagen

Lyssetting i hagen er et veldig morsomt tema. Det er utrolig mye vakkert å gjøre med lys i hagen. Store trekroner får et helt nytt liv, hvis de blir lyssatt nedenfra. Dette er jo et helt fagfelt, men har du noen gode tips og ideer, så vil jeg gjerne høre om det i kommentarfeltet, med eller uten link. Nå før jul lyssetter vi i hvertfall hagen med juletrelys. Her er noen av prosjektene jeg har hatt gjennom noen år i hagen.


Det trenger ikke være dyrt å få til lys i hage på vinterstid.
Her er det en enkel lyslykt i is med grener og kongler fra furu, det blir ganske fint.


En lysslynge i en eviggrønn plante i potta ved døra.
 
Snølykter er kos både for små og store.

Så lenge det ikke er mye snø, liker jeg godt å pynte
opp hengeselja med lys.
Problemet er hvis det blir mye snø - da forsvinner hele treet....
Dagens kalendergave er staudefrø, og jeg kan friste med:
  • Cephalaria gigantea - Kjempegullknapp
  • Dictamnus albus 'Alba' - Askrot
  • Hosta sieboldiana 'Elegans' - Dogghosta
  • Veratrum nigrum - svart nyserot
  • Wulfenia carinthiaca - kjenner ikke noe norsk navn, gjør du?
  •  
Gratulerer til Nora som vant gårdsdagens kalendergave.





7 kommentarer:

  1. Det er koselig med lys ute i hagen! Jeg har endelig fått montert lysene foran døra, men det var bitene kaldt å få satt dem opp.

    Ønsker deg en kjempe fin søndag! Klem

    SvarSlett
  2. Så fine bilder du har tatt! Jeg er også interessert i belysning i hagen. Jeg har akkurat startet en hageblogg http://bjarneshageblogg.blogspot.no/ Der er det et innlegg om utebelysning, om et tre som vi belyser nedenfra slik du beskriver.

    SvarSlett
  3. Så utrolig vakker utepynt med lys- stemningsfylt.

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder, og snølykt er jo en slager! I dag har det kommet kram snø, så i kveld må vi nok lage lykt, jeg og åtteåringen! Takk for påminnelse!
    :-)

    SvarSlett
  5. Det er veldig stemningsskapende med lys i hagen på denne tiden. Nydelig islykt. Det har jeg lyst til å prøve å lage.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Så flott lysstemning det var hos deg. Smart med lys i hengeselja....har ei slik sjølv men har ikkje kome på at eg kan ha lys i den. Takk for tipset.

    SvarSlett
  7. Åh, så utrolig stemingsfullt med masse lys i ulike kreasjoner! Snøballykten vekket virkelig gode bardomsminner hos meg:):) Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett