lørdag 8. desember 2012

Maria unnfangelsesdag - eller vinn en fuglemater

I dag er det etter primstaven Maria unnfangelsesdag. Før i tiden bakte man brød som ikke skulle spises, såkalte skuebrød på denne dagen. Kanskje er det derfra ideen om pepperkakehus kommer? (Spiser mitt pepperkakehus, jeg da - bare børster av litt støv først...) Ellers skal visst dagen være egnet til ølbrygging og klesvask. Jeg for min del har planer om å passe på småfuglene mine. Nå forer jeg småfuglene hele året. Har blogget før om hvor koselig skadedyrbekjempelse fugleforing er. De er ganske greie å passe, disse små fjærkledde. Det eneste de forventer er at det foret som kommer nå på vinteren, fylles på jevnt og trutt helt til våren. Har du lyst til å bli bedre på å kjenne fuglearter har Høgskolen i Nord-Trøndelag lansert et nettsted – Fuglekjennskap. Her er det treningsoppgaver i artsbestemmelse av fugler. Det er mulig å trene både på bilder og fuglesang/lyd. Siden finner du her: www.birdid.no Jeg har foreløpig bare holdt meg til norske fuglearter, på nivå 1. Der er det i hvertfall noen kjennere fra hagen min. :) Dagens kalendergave er dette flotte huset fra Nelson Garden. Legg igjen komentar og bli med i trekningen. Gratulerer til Mariann som vant gårdsdagens kalendergave.

7 kommentarer:

  1. Det er koselig å kunne gi fuglene mat i hagen. Dette fuglehuset var jo veldig flott!

    Ønsker deg en fin lørdag! klem

    SvarSlett
  2. Takk for tipset om den siden! Nå skal jeg pröve meg på artsbestemmelser jeg også:-)

    Jeg er også en ivrig fuglemater, synes det er så koselig med litt liv i hagen på denne årstiden også, men det er også moro å betrakte de små når de er i farten.

    Ha en fin lördag!

    SvarSlett
  3. Denen uka lagde jeg faktisk fuglemat selv i diverse former og det ble veldig populært hos pip-pipene:-) Et fuglehus ville de nok også bli glade for. Deltar i trekningen og håper vi alle klarer å være trofast med fuglematingen vinteren igjennom:-) Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  4. Tenk at jeg vant gårsdagens kalendergave, for en hyggelig overraskelse.

    Her er også fuglematingen i full gang. Det er virkelig en berikelse med småfugler i hagen.

    Ha en fortsatt fin lørdag!

    SvarSlett
  5. Å, så fint at jeg fikk vasket klær i dag, da! He, he.
    Har hatt besøk av et par "nissehjelpere" i min nød, de har pakket inn noen gaver for meg. Godt med alt som er gjordt!
    Fuglehuset var nusselik, me like!

    SvarSlett
  6. Ny dag er kalenderdag hos deg:) Så artig med litt historie om dagen i dag da:) Vi deler gleden over våre venner med vinger skjønner jeg. De har gode dager hos deg, så tenker du har mange fornøyde stamgjester. Ha en strålende helg.

    SvarSlett
  7. Klesvask har det blitt i dag....men ikkje øl brygging :))
    Koselig med fuglar i hagen og selvfølgelig er det viktig at dei får mat ivertfall visst ein først har begynt å mate dei. I dag fekk dei ei lita skål med vatn også. Las det på ein blogg at det er lurt å gi dei vatn når det er så kaldt ute.Kanskje vanskelig for dei å finne vatn ? Må selvfølgelig skiftast ofte for det frys til.
    Flott fuglehus du har i kalendaren din.

    SvarSlett