torsdag 13. desember 2012

Sankta Lucia

En koselig førjulsaktivitet er Lucia-feiring. Ikke har denne hagebloggeren noen gang gått rundt med lys i håret, og ikke har hun hatt den store trangen til det heller. Men å bake lusse-katter, det liker jeg. Varm gjærbakst gjør seg godt med litt gløgg innimellom alle småkakene. Safran er ikke så godt likt her i huset, så det dropper jeg ofte. Tenkte jeg allikevel skulle poste et bilde av crocus, opphavet til safranen. Ikke rart det blir et dyrt krydder, når det skal høstes av disse små arrene. I følge Wikipedia trengs det 70 000 crocus til ett kilo. Det er håndarbeid, det! Satte safran-krokus i høst, men litt usikker på om jeg noen gang kommer til å prøve å tørke arr og lage krydder. Det blir i så fall neste høst, for dette er en høstblomstrende krokus. Men en kuriositet i hagen blir det, og litt friskere i fargen skal den være, enn den blasse jeg allerede har. God lussefeiring! :)


 
 
Dagens kalendergave er en pose med 'Nordens safran', tørkede kronblad av ringblomst. Gratulerer til Hildur som endte opp med kalendergaven i går.


3 kommentarer:

  1. Kjenner duften av ferske lussekatter! Takk for safrankunnskap. Jeg plantet safranktokus i høst og gleder meg til å møte dem i blomst neste høst. Kjekt at det finnes høstkrokus også:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  2. Så spännande, har du satt riktiga saffranskrokusar. Hur härdiga är dom? det skulle jag gärna haft också. Är det Zimtrade som har dom?
    Många frågor, nu fick jag lust på lussikatter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor herdige de er vet jeg jammen ikke, men jeg har noen fra før - så H4 her i Norge tror jeg... Nå har det vært veldig kaldt en lang stund, så dukker de opp til våren, skal jeg prøve å huske å blogge om det. :) Tror det var Zimtrade, ja. Kommer de opp, og etablerer seg, kan du jo få noen sideløk etterhvert - men det tar jo litt lenger tid.

      Slett