onsdag 19. desember 2012

Ta vare på juleblomstene

Ifjor kjøpte jeg meg noen små sypresser til jul, med tanke på utplanting til våren. Jeg hadde ingen store forventninger til resultatet, men jammen gikk det bra med et par. En gul sypressvariant gikk dukken - kanskje mest på grunn av vannmangel.... De små grønne fikk stå i vinduskarmen til i sommer, før de ble puttet i bed. De ble virkelig bare puttet i bed, og må flyttes etterhvert. Så små som de er ble det helt håpløst å sette de rett på en plass de skal være. Regner med at etablerer de seg greit, så vil en flytting før de blir altfor store gå fint. Så får du en gruppe til jul, med en eviggrønn plante, kan det være vel verdt å ta vare på den. Julestjerner skal også være greie å holde lenge, men de tåler jeg ikke, så det trenger jeg ikke prøve på. :)



Dagens kalendergave er en juniorspade fra De Wit. Har du ingen junior i huset, er den fin å bruke likevel.
Gratulerer til Mariann som fikk kalendergave i går.

6 kommentarer:

  1. Jeg har også plantet ut noen fra julegrupper, men det er ikke alltid like enkelt, for alle er ikke like herdige. Men jeg har plantet ut eføy, cypresser og div. vintergrønt med varierende resultat. Jeg tror de fleste er H3-4 og det er litt for lite herdig her, men hos deg går det sikkert bedre. Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  2. Ja det er variert resultat men vært å prøve.
    Jeg har en i krukke ved døren og den er snart en meter høy og må nok klippes litt ned når våren kommer.

    Det ble fint med det siste snø drysset og nå er det jo noen kuldegrader så vi får nok hvit jul i år her hos oss.

    Ha en fin vinterdag Anne Kari.
    Maritklem.

    SvarSlett
  3. I Vestfold er det litt mere som går bra på hagefronten enn her i innlandet, men man har ofte ambisjoner om å plante ut både busker og løk etter julefeiringen, men så er det litt lang tid fra jul til vår og da er det lett at manglende vanning, ja rett og slett mangel på omtanke gjør at her i gården er livet tapt før utplantingsmulighetene er der. Vel, vel, har man abisjoner må man også tåle å tape noen gang. Fin blågrønn farge på den knerten du hadde klart og holdt liv i!

    Ha en fin dag!

    Brita

    SvarSlett
  4. Så flink du er til å ta vare på plantene. Der har jeg stort forbedringspotensiale:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så veldig mye ros fortjener jeg nok ikke..., det er altså noen som dør av vannmangel her i gården. :) Men, har som motto at gartner-næringa skal leve de også, så om noe dør er det helt greit. I dag har jeg kjøpt meg en asalea. Håper den skal leve til våren (det håper jeg vært år), men realiteten er at jeg skal være kjempefornøyd hvis den overlever januar... :) ja, ja....

      Slett
  5. Den lilla grana fra ifjor jul er gjenbrukt herigården. En slik liten sypress planta jeg ut der jeg bodde før. Den var en meter høy da vi flyttet. Trivdes meget bra. God jul til deg!

    SvarSlett