torsdag 20. desember 2012

Tulipaner til jul

Røde tulipaner på Floriaden i våres. :)
En fast juletradisjon hos meg er å kjøpe røde tulipaner til jul. Det blir liksom ikke helt jul uten.
Jeg hater imidlertid fulle butikker med stressa folk før jul. Derfor bestiller jeg og kjøper tørre tulipaner i god tid før jul, og så legger jeg de bare kaldt i kjøleskapet. Når jeg skal bruke de gir jeg de et godt, rett snitt, og så setter jeg de i kaldt vann i kjøleskapet. Plasten rundt tulipanene tar jeg ikke av før de har fått trekt opp godt med vann. Det hender jeg taper plasten litt godt rundt tulipanbundten, slik at de blir rette, og ikke skakke etter at de har trekt vann. Kanskje et tips for flere å bruke?
Fint å ha en bunt liggende som vertinnegave når vi skal i juleselskap 1. dag jul også.



Dagens kalendergave er fin å bruke til å snitte tulipanene med, men ikke sikkert den når frem til jul. Gratulerer til Jannibele som fikk gårdsdagens kalendergave.

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver også å holde meg mest mulig borte fra butikkene nå i innspurten før Jul :-) Desverre har jeg ikke plass i kjøleskapet til bunter med tulipaner. Ellers skulle jeg gjerne testet ut tipset ditt, for røde tulipaner til jul er et "must" :-)
    Ha en fortsatt fin Julefeiring

    SvarSlett
  2. Du store min! Tenk at jeg vant kalendergave igjen. For et gavedryss du har stått for. Tusen takk skal du ha! Juniorspaden blir helt super for tanteungene som kommer på besøk til Enerhagen og som elsker å grave i jorden sammen med tante:) Supre tulipantips! Jeg må også alltid ha røde tulipaner til jul. Buketten står nok akkurat til vi reiser til Bergen til jul:)

    SvarSlett
  3. Koselig med røde juletulipaner! Jeg fikk akkurat en bukett i dag, satt sammen med blant annet grangreiner. Har satt den kaldt for at den skal holde en stund.
    En sånn snittekniv burde jeg uansett investere i, for her er det kjøkkenknivene som må gjøre jobben. Det er sikkert ikke bra for hverken kniver eller blomster.

    SvarSlett