onsdag 13. februar 2013

Rød kjærlighet

Chaenomeles japonica 'Ås'
Valentinsdag og rødt og oransje på Moseplassens X-faktor - det passer bra.
Oppdaget når jeg skulle gå gjennom bildene mine, at rødt - det har jeg ikke mye av. Det er noe med at når jeg først har begynt å plante i blå-toner og rosa/lilla, så passer liksom ikke det røde og oransje alltid inn. (Skrev hun som når hun først finner en "må ha" plante alltid finner en plass.) Litt rødt og oransje på våren, sammen med det gule, før alt det andre kommer - det har jeg i hvertfall. Av alle mine hagebilder fra 2012, var dette kun det som var presentabelt i rødt og oransje, og ett av bildene er ikke engang fra egen hage.
Mitt bidrag til X-faktor denne gangen er en kjærlighetserklæring til stedet jeg vokste opp, Ås. Jeg har faktisk plantet den, en gang i tiden, for at den skal gi meg gode minner. Dette er eldkvede - eller små ildkvede - Chaenomeles japonica 'Ås'. Kan vel ikke si at eldkvede har noen betydning for oppveksten, så det er bare navnet. Vet frukten er flott å bruke, men den rekker jeg aldri å høste før fuglene har tatt den. Det er småfuglene vel fortjent. Så får småfuglene litt kjærlighet i dag også. Ha en flott dag i kjærlighetens tegn.


Denne passer ikke inn med noe annet, men valmuer er så vakkert nå de blomstrer,
så den får lov å stå der - og ikke passe inn.Skal jo være plass til alle i samfunnet. :)

Ingen Hollandstur uten tulipaner - denne er fra turen til Floriaden.

9 kommentarer:

  1. Det var eit fint minne frå barndommen.
    Nydelige fargar på plantene du viser.
    Eg er nok litt mote straumen. Når eg ser gjennom bildearkivet frå 2012 var der utrulig lite blått. Har faktisk ein god del blå plantar men lite bilde av dei.
    Lykke til i konkurransen!!!

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder! Ildkvede har så flott farge på blomstene, og at den får flotte frukter er jo heller ikke dumt ;-) Jeg tenker at fuglene dine ble glad for de.

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg deler din kjærlighetserklæring til Ås. Jeg er også oppvokst der. 'Ås' er nydelig. Ha det godt og lykke til! Hilsen Anne

    SvarSlett
  4. Ildkvede er en flott liten busk med nydelig blomstring!
    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Det er godt å se at flere enn meg sliter med å finne oransje og røde planter i hagen ;-) Men de du fant var jo flotte eksemplarer! Ildkvede skulle jeg gjerne ha i hagen min også! De er vakre i blomst om våren!
    Lykke til i konkurransen!
    Stein

    SvarSlett
  6. Jeg hadde nesten glemt at jeg har denne i skogshagen, men den er veldig vakker på våren når den blomstrer. Godt valg!

    SvarSlett
  7. Dejlige billeder! Ildkvæden har da utrolig smukke blomster, sikke en dejlig farve! :)
    Lykke til med konkurrencen.

    SvarSlett
  8. Så fine bilder, Anne Kari! Vi har også et sånt digert beist av en valmue stående, i kjøkkenhagen av alle steder. God helg, og lykke til med skirenn!

    SvarSlett
  9. Koselige kjærlighetsblomster til Ås:) Jeg fikk et par av disse valmuene av en venninne for en tid tilbake. De vokser noe enormt og brer seg raskt. Skjønner at jeg må holde de litt under kontroll etterhvert, men sålangt har de fått trone. De er jo så fine at!

    SvarSlett