søndag 3. februar 2013

Småplantelykke

Den følelsen av å kjenne gleden av å få til noe. Mestring. En av hagens gode egenskaper er jo nettopp at det er ganske enkelt å finne en eller annen form for mestring. Jeg har nettopp funnet en ny, og jeg er så stolt! Jeg sådde blodbeger (Rhodochiton atrosanguineum ) av egne frø i midten av januar. Veldig usikker på om egne frø hadde noen videre spiringsevne, så jeg sådde like godt alle sammen. Ut fra det jeg leste på andre blogger hadde jeg noen puslete planter som jeg satte ut i våres, og det tok sin tid før de blomstret også. Dessuten skulle det ta visstnok ta lang tid for å få modne frø. Forventningene til spireevnen var derfor ikke kjempehøy, men jammen sa jeg spiringsevne. Det spirer og gror som bare det, og jeg kommer til å få uante mengder med blodbeger til sommeren, forutsatt at jeg klarer å ta vare på disse små. Tanken på å ha nok planter til både klatring og ampel er fantastisk. Tenk at slike små frøplanter kan skape slik selvtilfredshet. Billig lykke, altså!
Her er de - stolthetene mine. :)



10 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny spirede blodbegerfrø! Ja, det er en stor glede hver gang de spirer. Det følger ofte med litt usikkerhet hver gang jeg sår de, for alt avhenger av om frøene er modne nok er min erfaring i alle fall. Er de det så spirer de lett. Lykke til med plantene videre!

    SvarSlett
  2. Hoi, hoi er det ikkje deilig å kjenne den fantastiske følelsen når det spirer.
    Du har jammen truffe det med modninga av frøa. Blir litt av ein blomstrande sommar hos deg. Fantastisk gledelig!!!!
    Lykke til vidare :)
    Ha ei fin ny veke, frå MarJE.

    SvarSlett
  3. Nydelig! Jeg sådde Blodbeger i går for förste gangen. Skal bli spennende å se hvordan det går.
    Lykke til videre med plantene dine!

    SvarSlett
  4. Små vakre gledespredere med massevis av forhåpninger, jeg er også førstegangs såene av blodbeger og var ganske stolt nå jeg så de små grønne spirene.
    Det er så mye å glede seg over nå fremover.

    God ny uke fra Marit.

    SvarSlett
  5. Spennende! Jeg har ennå ikke forsøkt meg på blodbeger, men tror jeg må prøve meg neste vinter/vår! Det er jo spesielt morsomt at du klarte å spire dem frem fra egen frøavling! Lykke til videre :-)

    SvarSlett
  6. Flotte små blodbegerspirer! Du har visst virkelig lykkes med såingen. Får du for mange planter, kan du jo bytte eller gi bort noen. Dette er ettertraktede planter.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  7. Heja, heja!Vilken lycka. De kommer säkert att trivas utomordentligt hos dig just för att du gav dem chansen :)

    SvarSlett
  8. Hei! Når frø spirer uventa, er det som et underverk. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  9. Gratulerer! Så kjekt:) Det var en fin overraskelse.

    SvarSlett
  10. Ja, dette er lykke på høyt plan. Skjønner veldig godt at du er fornøyd!

    Ønsker deg en fin kveld! Klem

    SvarSlett