mandag 18. februar 2013

Takløk, Sempervivum tectorum

 
Moseplassen avslutter sin runde med X-faktor med svarte og grønne blomster. Her er mitt bidrag. Det er godt det er litt rundt med tolkingen av svart, for dette er vel mer rødt enn svart, kanskje...
Takløk er en utrolig morsom og takknemlig plante. Jo mer karrig forhold, jo bedre trives den. Den stikker sitt trivelige hode rett ut av neste bare steinen. Den kommer i mange ulike varianter, og på hagemessa i fjor ble det vist hvor flott den kan bli i samplanting også. Dette er ikke noen kjedelig gammel dame, nei! Jeg har brukt denne som potteplante på bordet, siden jeg er et surrehue når det kommer til vanning. Denne overlever det meste surr, bare ikke for mye vann. Tror nesten jeg må skaffe meg noen flere til sommeren.

 




16 kommentarer:

  1. Kjempe fine takløk. De er så utrolige dekorative i hagen!

    Ønsker deg lykke til! Klem

    SvarSlett
  2. Takløk er fine, Anne Kari! Jeg har noen halvveis-planer for sørveggen som involverer takløk.

    SvarSlett
  3. En hel bedd med taklök, så dekorativt. Där kommer dom verkligen till sin rätt :)

    SvarSlett
  4. De er kjempefine og veldig dekorative, pluss at de er så nøysomme som de er! Jeg har faktisk sådd sånne, og de er superenkle å så!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  5. Nei, dette er ikkje kjedelige damer, det er sikkert og visst.
    Dette er ei plante eg skal ha meg fleire sortar av. Veldig dekorativ med eit variert fargespekter.
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Kjenner nå at jeg gleder meg tiltakløken skal ut igjen, her må den overvintre inne, tar de små avleggerne og lar dem stå i vinduet.
    Men kjøper alltid nye nå på våren, spennende og eksprimenter med dem i krukker og kar.

    Hilsen Tove kristin

    SvarSlett
  7. Oi! Her var det mye flotte takløk! Det bedet du har laget var kjempelekkert! Kanskje jeg "låner" den ideen til våren!? :-D
    Ha en fortsatt riktig fin kveld- og lykke til i Moseplassens konkurranse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lån gjerne ideen, men det må presiseres at bildet er fra hagemessa, og det er ikke jeg som designet dette. Mener å huske at det var Vea, uten å være helt sikker på det. :)

      Slett
  8. Så flotte takløk du har! Ja, det er kjekt med noen planter som tåler tørke godt, selv om det ikke var noe problem med vanningen sist sommer ;-))
    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Bedet ditt er inspirerende og vakkert. Takløk er en utrolig plante som kan leve av nesten ingenting. Til våren har jeg nye planer med den. Ha en god natt og lykke til! Hilsen Anne

    SvarSlett
  10. Takløk er flotte! Kjekt med planter som klarer seg på karrige steder.
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  11. eeem
    ja.
    jeg er veldig fleksibel på fargen, men jeg er ikke fult så fleksibel på at det skal være en _blomst_ ;)

    Hehe, du er utenfor tema for konkurransen, i likhet med en hel del andre har du valgt å vise bladverk fremfor blomster. Nå digger jo jeg bladverk, men denne gangen er det altså blomstene som konkurrerer.
    Du kan la det stå som det er, men det er kun bidrag hvor fokus er blomsten som kan velges til finalegruppen, så om du ønsker det så må du legge til et annet bidrag. Gjør du det så si ifra i kommentar på Moseplassen så jeg kan holde orden i listen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint :) Lykke til med blomstene - har en svart tulipan, men tenker ikke den er mye å bidra med. Fikk børstet støv av takløken, i det minste. :)

      Slett
  12. Taklöken är ju jättebra att sätta lite här och där ,den sprider sig så fint och är ju helt fin.
    ha en fin kväll och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
  13. ÅÅ vilken fin taklöksmatta. En sån vill jag också ha:)
    Lycka till!!
    Ha en underbar dag!

    SvarSlett
  14. Husløg (som den hedder på dansk :)) er sådan en dejlig plante, dem holder jeg også meget af! Skønne billeder! :)
    Ha en dejlig dag og Lykke til!

    SvarSlett