onsdag 6. februar 2013

Vakkert gress - og årets staude

En plante som virkelig facinerer meg er prydgress. Gress er kjempetøft og vakkert hele året, være seg prydgress, eller vanlig gress. (Helt ordinært vanlig gress kan da bli ganske vakkert og fortjene tittelen pryd en gang i blant.) Derfor var jeg skikkelig fornøyd da jeg leste at fagerrørkvein er årets staude, oppnevnt av staudegruppa i Norges Gartnerforbund.. Tror ikke jeg har akkurat denne, men en som ligner litt. (Min sprer seg veldig må jeg innrømme.) Må se om jeg kan finne igjen etiketten i mitt veldig rotete arkiv for å se hva jeg egentlig har.... En ting som i hvertfall er sikkert er at mye av prydgresset er nydelig som samplante med andre stauder.

Så for å hylle alt gress, både i hage og langs grøftekant - her er noen gressbilder.




9 kommentarer:

  1. Så moro at de valgte et gress som årets staude! Her i Sverige er det Daglilen som er årets staude.

    Fagerrørkvein har jeg ikke i hagen, men det er helt klart et intressant gress. Kanskje det blir kjöpt i år - hvem vet. Takk for tipset!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Gress er jo fint, og det er jo bra at de velger det som årets staude. Det fortjener en mer synlig plassering i staudeutsalg. Utvalget er ikke så mye å skryte av synes jeg, men kanskje det blir bedre fremover? :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Så kul at det ble et gress i år. Jeg har hatt 'gressdilla' lenge nå så det fortjener stråene. Så jeg sier som Marit, kanskje det blir et større utvalgt å finne til våren nå?
    Fine bilder :)

    SvarSlett
  4. Hei! Gress er innmari fint og så passer det så godt til andre planter. Fine bilder du har tatt. Hilsen Anne

    SvarSlett
  5. Gras blir eg meir og meir glad i. Planta nye sortar sist sommar og det står minst eit par sortar ute som forhåpentligvis spirer til våren.
    Ja det er veldig fint med gras i naturen også...veldig dekorativt.
    Ha det godt, frå MarJE.

    SvarSlett
  6. Ja, la oss hylle og slå et slag for gresset! Det har egentlig kommet for mye i skyggen av fokuset på blomster og farger. Det har absolutt sin plass i hagen for å fremheve og utfylle. Fine bilder du har tatt. Så artig at fagerrørkvein er kåret til årets staude. Det kan jo hjelpe på interessen og oppmerksomheten til gresset:O Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Enig med deg, Anne Kari. Prydgres er flott!
    God helg!

    SvarSlett
  8. hm, ja prydgress må jeg ha mer av, vi har satt av en par helt konkrete steder jeg vil ha prydgress, får vel sjekke opp akkurat denne da.

    God helg Anne Kari :)

    SvarSlett
  9. Heilt sant. Prydgras i mange former er vakkert!

    klem!

    SvarSlett